Analyse
General Motors 17 jaar geleden - maandag 6 december 1999

GENERAL MOTORS - Zwakke verkoop in november

Terwijl de Amerikaanse automarkt in november met 6,7 % groeide, zag GENERAL MOTORS (GM; 75,75 USD; 3 015 BEF) de verkoop van zijn wagens stagneren. Ook in Europa draaien de zaken eerder vierkant. Opel, een van de Europese merken van GM zou pas in 2000 opnieuw winstgevend zijn ... op voorwaarde dat er een einde komt aan de daling van de verkoop in Duitsland, de belangrijkste markt van het merk. Om de verkoop zowel in de VS als in Europa nieuw leven in te blazen, wil de groep haar modellen sneller vernieuwen en ze meer eigenheid geven. Ook tracht GM beter door te dringen in Azië waar de automarkt nog een bijzonder mooi groeipotentieel heeft. De groep is reeds aandeelhouder van Suzuki (10 %) en van Isuzu (49 %) en onderhandelt momenteel over een deelname in Subaru. Deze investeringen zullen evenwel pas over enkele jaren tot de winst bijdragen. Het verlagen van de kosten (modernisering van fabrieken...) begint vruchten af te werpen, maar de weg naar een rentabiliteit op het niveau van de concurrenten is nog lang. Bovendien vragen we ons af of GM er zal in slagen om zijn gamma aantrekkelijker te maken. Voor dit jaar ramen we de winst (vóór uitzonderlijke resultaten) op 7,5 USD per aandeel, voor 2000 verwachten we 8 USD. Het aandeel is correct gewaardeerd, maar kopen doen we niet. Houden mag : de verwachte verbetering van de rentabiliteit kan de koers de komende maanden verder stimuleren.

GENERAL MOTORS (in USD)

 

Momenteel slaagt GM erin om zijn rentabiliteit te verbeteren. De koers profiteert daarvan. Houden.

Deel dit artikel