Analyse
Eidos 17 jaar geleden - dinsdag 14 december 1999

EIDOS - Amerikaans partnerschap is strategisch verstandige keuze

· Videospellenproducent
· Londen
· 6 366 pence

De Engelse videospellenproducent heeft zijn resultaten bekendgemaakt voor het eerste halfjaar (einde boekjaar op 31/03). De omzet daalde lichtjes in vergelijking met dezelfde periode in '98 en er werd een verlies genoteerd van 27 miljoen pond of - 146,2 pence per aandeel. De verklaring voor deze resultaten is dat EIDOS maar 5 nieuwe spelletjes op de markt heeft gebracht tegenover 7 in het eerste halfjaar van '98. Bovendien zijn de algemene kosten en de ontwikkelingskosten gestegen. EIDOS heeft immers de meeste spelletjes intern ontwikkeld. Dat leidde tot hogere ontwikkelingskosten die niet gecompenseerd werden door de daling van de royalties die een externe ontwikkeling opleveren. EIDOS deelde ook nog mee dat het een participatie van 20% verworven heeft in Maximum Holdings. Deze Amerikaanse specialist in videospellen op het internet is trouwens aan het samensmelten met het Amerikaanse DVD Express Inc., dat on line DVD-films verkoopt. Dankzij deze participatie, die na de fusie zal verminderen tot 10 %, zou EIDOS kunnen profiteren van de verwachte groei van de videospellen op het internet en van een on-line distributiekanaal voor zijn titels.
Bovendien komt de vierde editie van de avonturen van Lara Croft (Tomb Raider IV: The Last Revelation) begin december uit. Die zou een zuurstofinjectie moeten zijn voor de omzet van de twee volgende kwartalen, die meestal de lucratiefste zijn voor EIDOS. Maar er is meer. EIDOS heeft een contract getekend met Disney voor de gebruiksrechten van drie Disney-figuurtjes. Die zullen de hoofdrol spelen in spelletjes die in 2000 op de markt komen. Het akkoord met Disney zal het productrisico (Lara Croft is goed voor 60 % van de omzet) verminderen en de aanwezigheid in de VS versterken, waar de Disney-figuurtjes al hun reputatie hebben.

EIDOS concentreert zich op het internet en e-commerce , een verstandige keuze, des te meer omdat de distributiepartner Amerikaans is. Maar EIDOS moet dat partnerschap verstevigen en ook een Europese partner zoeken om zijn positie op het oude continent te behouden. HOUDEN.

Deel dit artikel