Analyse
Tiscali 17 jaar geleden - dinsdag 30 november 1999

TISCALI: interessante perspectieven, maar aandeel overgewaardeerd

· Telecommunicatie
· Milaan (Euro.NM)
· 165,20 EUR

TISCALI, de eerste Italiaanse telecomoperator die een gratis internetaansluiting aanbiedt, is een nieuw internetbedrijf. Deze sector maakt 32 % uit van zijn omzet (38 miljoen EUR in '99). Een andere activiteit is de elektronische handel (3 % van de omzet in '99) die TISCALI wil uitbreiden met de producten Willage en TiscaliClub en de vaste telefonie (66 % van de omzet). Die telefonie is nu geconcentreerd op de interlokale en internationale oproepen. Maar TISCALI zou ook op de lokale markt willen doordringen en wil samenwerken met Bernabé (ex-directeur van Telecom Italia) voor één van de vijf Italiaanse Umts-licenties (mobiele telefoons van de derde generatie). Dat zou een interessante synergie kunnen opleveren tussen dit platform en het internet.
In de toekomst wil TISCALI ook over een eigen onafhankelijke infrastructuur beschikken. Het geld dat bij de introductie op de Euro.NM binnengerijfd werd (23 % van het kapitaal), zal dienen om een "gordel" in optische vezel aan te leggen in Sardinië en een onderzeese kabel tussen Cagliari en Rome.
De perspectieven op het vlak van internet en elektronische handel, de mogelijkheid om de mobiele telefoonmarkt te penetreren en het vooruitzicht op een eigen netwerk zijn zeker goede voortekens voor de toekomstige groei van TISCALI. Maar die rechtvaardigen allerminst prestaties van meer dan 300 % sinds de beursintroductie, vinden wij, en zeker geen waarde van 4.000 EUR per gebruiker tegenover 1.200 EUR voor Freeserve. Volgens ons is deze koersstijging vooral te wijten aan het feit dat een echt internetbedrijf in Italië ontbreekt.
Trouwens, een zwak punt van TISCALI is zeker de technologie waarop zijn netwerk gebaseerd is (IP) in vergelijking met dat van zijn concurrent Tin.it. Die zal (vanaf begin december) gebruikmaken van de ADSL-technologie. Daarmee kun je via een gewone telefoonlijn een verbindingssnelheid halen die 10 tot 12 keer hoger ligt dan de huidige verbinding van 56 K.
Bovendien is het bewezen dat de internetaanbieders met gratis aansluitingen hun klanten moeilijk op hun eigen sites kunnen houden. We denken dat TISCALI's capaciteit om met zijn cliënteel meerwaarde te creëren overschat is.

Verkoop uw aandelen als u er hebt. NIET KOPEN.

KOERSEVOLUTIE TISCALI IN EUR

Deel dit artikel