Analyse
Danone 18 jaar geleden - dinsdag 2 november 1999

DANONE - Omzet 3e kwartaal

Na de 6,3 %-winststijging van het eerste semester maakte de Franse voedingsgroep DANONE (242,5 EUR; 9 782 BEF) bekend dat de omzet in het derde kwartaal met 7,5 % toenam. De strategie om zich terug te plooien op drie kernactiviteiten (zuivelproducten, dranken en koekjes) en om het aantal merken terug te brengen tot 5 grote namen, is duidelijk lonend. Ze maakt DANONE ook beter bestand tegen de druk op de prijzen in de voedingssector, o.m. een gevolg van de Franse fusie Carrefour Promodès. Grote groepen hebben immers meer gewicht om interessante voorwaarden af te dwingen. DANONE slaagt er ook in om geregeld nieuwe producten met een hoge toegevoegde waarde (Actimel, koekjes Taillefine) met succes te lanceren, wat de groei en de winstmarges ten goede komt. Over 3 à 4 jaar wil de groep zowat de helft van haar omzet buiten West-Europa realiseren (momenteel is dat ongeveer 1/3). Ze mikt daarbij op dichtbevolkte regio's waar de koopkracht in de lift zit (Azië, Oost-Europa, Latijns-Amerika...). In dat kader deed ze de jongste tijd heel wat overnames (koekjes in Marokko, water in Argentinië...). Voor 99 en 2000 mikken we op een winststijging van 12 % en 10 %. DANONE zal verder de vruchten plukken van de uitgestippelde strategie. Het aandeel is correct gewaardeerd. Koopwaardig.

DANONE

Sinds juni 99 heeft de koers overdreven geleden onder de fusie Carrefour Promodès. Profiteer ervan om te kopen.

Deel dit artikel