Analyse
Unilever 18 jaar geleden - maandag 30 augustus 1999

UNILEVER: 99 beter dan 98

Na een somber 98 en een stabiel 1ste kwartaal in 99 boekte voedingsreus UNILEVER (68,5 EUR; 2 763 BEF) goede resultaten in het 2de trimester. De verkopen stegen met 3 %, de winst met 11 %. De groep dankt dit aan de kostenbesparingen door de rationalisatie van haar productgamma, de forse stijging van de verkopen en de winst in Zuidoost-Azië en beter dan verwachte resultaten in Latijns-Amerika. In Europa bleven de verkopen stabiel t.g.v. de aanhoudende crisis in Rusland. Met 33 % van haar verkopen afkomstig uit de groeilanden is UNILEVER goed geplaatst om te profiteren van de heropleving in Azië en Latijns-Amerika. Bovendien is de rationalisatie van haar productgamma (toespitsen op de producten en merken met het meeste potentieel en de rest afstoten) verre van voltooid (UNILEVER bezit nog steeds bijna 1 500 merken). In het 1ste semester steeg de winstmarge voornamelijk dankzij de herstructureringen van 9,3 naar 10,5 %. Voor het 2de halfjaar verwacht het management een stijging van de verkopen en de winst van dezelfde grootteorde als in het 2de kwartaal. Voor 99 en 2000 tippen we op een winstgroei van resp. 12 en 11 %. UNILEVER zou voordeel moeten halen uit de verdere rationalisatie van haar productgamma en het verwachte herstel in de groeilanden. Het aandeel is correct gewaardeerd. Kopen.

UNILEVER

Sinds eind 98 stagneert de koers van Unilever. U mag dit correct gewaardeerde aandeel kopen.

Deel dit artikel