BMW - Herstructureringsplan Rover
De Duitse autoconstructeur BMW (672 EUR; 27 108 BEF) heeft met de Britse regering een akkoord bereikt over de herstructurering van de belangrijkste fabriek van het in 94 overgenomen Rover. BMW zou bereid zijn 4,6 miljard EUR, gespreid over 6 jaar in zijn verlieslatende dochter te pompen, terwijl de Britse overheid met 234 miljoen EUR, gespreid over 5 jaar, over de brug zou komen. De rentabiliteit van Rover moet op het peil van die van de Duitse moedermaatschappij gebracht worden en de productiviteit moet verbeteren dankzij een grotere flexibiliteit van het personeel (boven op de voorziene afslankingen). Op die manier denkt BMW Rover in 2002 uit de rode cijfers te hebben. Op dat ogenblik hoopt de directie naar het voorbeeld van de succesvolle BMW-reeks een coherenter gamma te kunnen aanbieden dankzij de nieuwe R30. Overigens zal de groep haar politiek gebaseerd op exclusieve modellen en krachtige prestaties die haar tot nu toe geen windeieren heeft gelegd voortzetten. Voor Rover is het einde van de tunnel in zicht dankzij de herstructurering. De eerste effecten moeten vanaf dit jaar voelbaar zijn en zullen zich vanaf 2000 sterker doorzetten. Na de forse winstval vorig jaar verwachten we dat BMW voor 99 een winst per aandeel van 26,6 EUR zal kunnen voorleggen (het niveau van 97) en voor 2000 tippen we op 38 EUR. Het aandeel is correct gewaardeerd. Koopwaardig.
BMW
De problemen bij Rover wegen op de koers, maar het einde van de tunnel is in zicht. Koopwaardig.