Analyse
CMB 18 jaar geleden - maandag 8 maart 1999

CMB - Winstdaling van 40%

CMB (32,90 EUR; 1 327 BEF), dat actief is in maritiem transport, zag zijn winst over 1998 met 40 % dalen tot 3,33 EUR per aandeel. Zonder de uitzonderlijke meerwaarde van 3,22 EUR per aandeel die de groep realiseerde op de verkoop van haar belang in CMBT Investments, zou het verlies nog veel hoger zijn opgelopen. CMB leed in 1998 zowel verlies op het bulktransport (Bocimar) als op het gastransport (Exmar). Door de Aziatische crisis daalden immers zowel de vervoerde volumes als de vrachtprijzen en bovendien leed het bulkvervoer onder de heersende overcapaciteit in de sector. De havenactiviteiten (Hessenatie) daarentegen bleven toenemen en de divisie verzekeringen profiteerde van het zeer gunstige beursklimaat om een mooie meerwaarde te realiseren op zijn portefeuille. Voor 1999 wordt vóór de tweede jaarhelft geen beterschap verwacht in het maritiem transport. Maar vanaf dit jaar moet een verandering in het afschrijvingsbeleid van CMB de winst gunstig benvloeden. CMB gaat immers, net zoals zijn concurrenten, zijn olie- en gastankers afschrijven op resp. 25 en 30 jaar in plaats van op 20 jaar. Voor de langere termijn is belangrijk dat Hessenatie de toezegging heeft gekregen om vanaf 2001-2002 de derde haventerminal op de Schelde te mogen exploiteren, samen met MSC. Dat is goed nieuws die de divisie moet helpen om haar capaciteitsproblemen op te lossen. Het aandeel is goedkoop en de groep wil daarvan gebruik maken om een gedeelte van haar eigen aandelen op te kopen. Dat moet op korte termijn de koers ondersteunen. Op langere termijn hangt de koersontwikkeling af van de toestand in het Verre Oosten, die vanaf dit jaar zou moeten verbeteren. Gezien de volatiele resultaten van CMB, die steeds vaker worden bepaald door uitzonderlijke elementen en boekhoudkundige spitsvondigheden, zouden we het aandeel echter niet kopen. Houden.

CMB

De koersval van CMB wegens de Aziatische crisis werd versterkt door het vertrek uit de Bel 20. Houden.

 

 

Deel dit artikel