MICHELIN B - Fusieplannen
Het Franse Michelin (41,50 EUR; 1 674 BEF), de grootste Europese autobandenproducent, draaide in 98 2,8 % meer omzet dan in 97. Gezien de toename van de kosten (marketing, vorming van personeel...) verwachten we evenwel dat de winst lager zal uitvallen : 3,81 EUR per aandeel, tegen 4,17 EUR in 97. Voor 99 tippen we op 4 EUR winst per aandeel. De groep zal verder profiteren van het herstel in de bandensector dat zich eind 98 manifesteerde. Bovendien verhoogde ze vorig jaar haar capaciteit voor vervangingsbanden. Die worden aan particulieren verkocht en dat levert hogere winstmarges op dan de verkoop aan autoconstructeurs. Wat de toekomst betreft, wil Michelin vooral werk maken van zijn verdere internationalisering. De groep mikt daarbij vooral op Azië. Zo zou er de komende maanden een akkoord kunnen getekend worden met Yokohama, nummer 3 in Japan. Het zoeken naar een partner dringt zich overigens steeds sterker op in een sector waar allianties de laatste tijd in zijn : Goodyear (VS)/Sumitomo (Japan), Pirelli (Italië)/Cooper (VS). Op die manier kunnen de bandenproducenten beter inspelen op de steeds hogere kwaliteitseisen en toch de kosten onder controle houden (gedeelde kosten voor onderzoek en ontwikkeling, voor investeringen...). De plannen van Michelin in de richting van een mogelijke alliantie openen mooie perspectieven. De groep wil blijkbaar niet achterop geraken bij haar concurrenten. Het aandeel is correct gewaardeerd. Koopwaardig.
MICHELIN B
De concentratiebeweging in de bandensector blaast de koers nieuw leven in. Koopwaardig.