PEUGEOT
PEUGEOT (136,10 EUR; 5 490 BEF), de tweede Franse autoconstructeur met de merken PEUGEOT en Citroën, draait meer dan 90 % van zijn omzet binnen de Europese Unie (bijna 50 % op zijn thuismarkt). De laatste weken gonst het weer van de fusiegeruchten in de automobielwereld (Ford/Volvo, VW/BMW...), maar zoals gewoonlijk blijft het stil rond PEUGEOT dat immers de voorkeur geeft aan samenwerkingsverbanden (bijv. met Ford voor de productie van kleine dieselmotoren). Ondertussen wordt de eind 97 opgestarte herstructurering (verlaging van de productiekosten, innovaties, investeringen buiten Europa...) verdergezet, maar o.i. zal ze niet volstaan om de achterstand van PEUGEOT t.o.v. zijn Europese concurrenten op lange termijn goed te maken. Dat neemt niet weg dat 99 zich voor de groep als een goed jaar aandient. We verwachten inderdaad dat de Franse automarkt met zo'n 4 % zal groeien, terwijl de verkoop er in de rest van Europa op achteruit zou gaan. Bovendien blijkt de zopas gelanceerde nieuwe 206 goed aan te slaan, wat PEUGEOT deed beslissen om de productie ervan de volgende 6 maanden met 25 % te verhogen. Een en ander bracht ons ertoe onze winstverwachtingen voor 99 op te trekken tot 14,48 EUR per aandeel (13,71 EUR voordien). Het aandeel is correct gewaardeerd. Speculanten mogen een gokje wagen op de goede vooruitzichten voor 99. Voor de lange termijn geven we de voorkeur aan het o.i beter gewapende Volkswagen.
PEUGEOT
Peugeot staat voor een zeer goed jaar. Speculanten mogen van de lage koers profiteren en een gokje wagen.