Analyse
Omega Pharma 18 jaar geleden - maandag 21 december 1998

OMEGA PHARMA zet zijn expansie verder

OMEGA PHARMA (2 300 BEF) ontwikkelt en verdeelt via apotheken cosmetica- en dieetproducten en verkoopt aan apothekers basischemieproducten voor magistrale bereidingen. De groep heeft zopas een alliantie gesloten met Sanofi Concept, de tak "farmacologische cosmetica" van het Franse Sanofi. OMEGA PHARMA verwerft zo het exclusieve verkooprecht in België en in Luxemburg van veelbelovende producten : een middel tegen cellulitis (Lipofactor) en vanaf 99 een nieuw gamma anti-rimpel- en verstevigingsproducten (Stimulogic). Deze alliantie zou vanaf 2000 positief tot de winst moeten bijdragen. Daarnaast verwacht de groep veel van de uitbreiding van haar afdeling geneesmiddelen zonder voorschrift, die momenteel slechts 4 % van de omzet vertegenwoordigen. Sinds september lanceerde ze al de eerste 11 producten op die markt en er komen er nog 17 aan. Voor 98 tippen we op een winst van ongeveer 5 BEF per aandeel (35 BEF, overnamekosten niet meegerekend, tegen 9,4 BEF in 97). Op langere termijn opent de uitbreiding van de afdeling vrij te verkrijgen geneesmiddelen mooie perspectieven. Het aandeel is te duur om te kopen, maar de expansieplannen van de groep kunnen voor aangename verrassingen zorgen. Zeker houden.

Deel dit artikel