Analyse
Coca-Cola 19 jaar geleden - maandag 7 december 1998

COCA-COLA - Nieuw kwartaal teleurstellend

Met een marktaandeel van 50 % is het Amerikaanse COCA-COLA (69 USD) wereldleider voor softdrinks. Tot de bekendste merken van de groep behoren COCA-COLA, Sprite, Fanta, Minute Maid. In het 3de kwartaal liep de verkoop met 4 % terug en de winst met 10 %. Oorzaak : de verzwakking van de wereldeconomie en de stevige dollar (die de in het buitenland gerealiseerde resultaten bij omzetting negatief beïnvloedt). Voor heel 98 verwachten we een lichte winstdaling tot 1,57 USD per aandeel. In 99 zou de winst moeten kunnen opklimmen tot 1,75 USD per aandeel. COCA-COLA volgt immers een lonende strategie. De groep blijft haar netwerk van bottelaars versterken ten einde in alle landen door te dringen (reeds aanwezig in 200 landen). Bovendien wordt het productengamma vernieuwd, zoals bij de Minute Maid vruchtensappen (toevoeging van calcium, nieuwe vruchtenmengelingen) om hun (recent door Pepsico overgenomen) directe concurrent Tropicana te counteren. De inzinking is o.i. maar tijdelijk en op termijn zal de strategie van de groep vruchten afwerpen. Het aandeel is correct gewaardeerd. Koopwaardig.

COCA-COLA

Ondanks de zwakke prestatie in 98 blijven de vooruitzichten voor Coca-Cola (in USD) mooi ogen. Kopen.

 

 

Deel dit artikel