CMB - Laagste koers sinds 5 jaar
De Aziatische crisis weegt zwaar op de activiteiten van maritiem transporteur CMB (1 855 BEF). De vrachtprijzen zijn gezakt door de daling van de getransporteerde volumes en door de overcapaciteit in de sector. Die wordt overigens in de hand gewerkt doordat de reders nieuwe schepen bij bestellen nu die goedkoop zijn door de muntontwaarding in Korea en Japan, twee belangrijke schepenbouwers. Die ongunstige omstandigheden zouden de winst op de aankoop/verkoop van schepen aanzienlijk kunnen verminderen, een activiteit die instaat voor een groot deel van de resultaten van CMB. Bovendien wordt het aandeel misschien uit de Bel 20 geschrapt bij de volgende herschikking eind dit jaar. Dit zou een negatieve invloed hebben op de koers, omdat de talrijke fondsen die de Bel 20 volgen, hun CMB's zouden verkopen. De koers staat op zijn laagste peil sinds vijf jaar en houdt volgens ons rekening met het slechte nieuws. Het aandeel is goedkoop. Maar omdat het lot van CMB nauw verbonden is met de situatie in Azië, verwachten we weinig spectaculairs vóór 2000. Op kortere termijn zal de koers vooral beïnvloed worden door de schommelingen van de dollar (munt waarin de vrachtprijzen worden uitgedrukt). Nu niet kopen, houden mag.
CMB
Naast de Aziatische crisis, weegt de eventuele verwijdering uit de Bel 20 op de koers. Houden.