GUCCI - Blijft koopwaardig ondanks Aziatische crisis
• Luxeproducten
• New York
• 34,88 USD
De Italiaanse groep Gucci, gespecialiseerd in luxeproducten (zoals lederwaren, horloges, confectie), heeft onlangs zijn halfjaarlijkse resultaten bekendgemaakt (afgesloten op 31 juli). De omzet lag iets hoger dan in dezelfde periode in 1997, maar de winst per aandeel lag 7% lager. Let wel, de stijging van de verkoop dit jaar is te danken aan het incorporeren van een bedrijf dat eind 1997 werd overgenomen en dat in de eerste zes maanden van 1997 dus nog niet in de cijfers was opgenomen. Op uitzondering van confectie en uurwerken hebben alle divisies van het bedrijf lagere verkopen geboekt als gevolg van de Aziatische crisis. De winstcijfers zelf liggen lager omdat de kosten voor het openen en inrichten van boetieks de winstmarges uithollen, aldus het management. Gucci wil van de Aziatische crisis profiteren door nieuwe verkooppunten te openen tegen een lagere kostprijs dan enkele maanden geleden.
We geloven dat de strategie van de groep om zijn aanwezigheid in Azië te vergroten en zijn distributie te verstevigen op lange termijn lonend zal zijn. Op korte termijn echter kan de rendabiliteit, die hoe dan ook hoog blijft, dalen. Daarom hebben we onze winstverwachtingen voor dit jaar met 10% verlaagd. We verwachten een winst per aandeel van 2,83 USD tegenover 3,15 USD. Maar het aandeel blijft goedkoop. KOOPWAARDIG.