Analyse
Gruppo Formula 18 jaar geleden - dinsdag 6 oktober 1998

GRUPPO FORMULA - Volop in internationaliseringsproces

• Bedrijfssoftware
• Easdaq
• 18 050 ITL

Het Italiaanse Gruppo Formula (GF) is in eigen land marktleider op het vlak van software voor Enterprise Resource Planning (ERP) - geavanceerde programma's die het runnen van een bedrijf automatiseren en integreren. Hoewel GF in Italië zelf het pleit wint van de grote internationale ERP-spelers (zoals het Nederlandse Baan), heeft de scherpe concurrentie ertoe geleid dat de onderneming haar productengamma uitbreidt. In die optiek heeft GF de nieuwe software Enterprise Dynamic Management and Control (EDMC) ontwikkeld. Het is een managementinstrument dat beslissingen ondersteunt en managers helpt om de prestatie van hun onderneming op de voet te volgen. Als aanvulling op de softwareverkoop helpt GF zijn klanten ook bij de toepassing van zijn producten. Daarnaast brengt GF in Italië ook software van buitenshuis op de markt, hoofdzakelijk van Amerikaanse leveranciers. Hoewel GF vooral in Italië actief is (de buitenlandse verkoop maakt amper 3% van de omzet uit), wil het bedrijf nieuwe markten veroveren. Het nieuwe product EDMC moet als hefboom dienen om de internationale markten te penetreren. Volgens deskundigen zal de wereldmarkt voor dergelijke producten groeien van 616 miljoen USD in 1996 tot 2 600 miljoen USD in 2001. GF heeft zijn eerste EDMC-klanten in Europa binnengehaald en zijn plannen voor de introductie op de Noord-Amerikaanse markt zien er veelbelovend uit.

De groei van GF hangt af van het succes van het internationaliseringsproces. Uit de resultaten van het boekjaar dat afgesloten werd op 30 juni 1998, blijkt dat de internationale ontwikkeling hogere werkingskosten met zich heeft meegebracht dan verwacht. Deze kosten hebben jammer genoeg de aanzienlijke omzetgroei tenietgedaan, waardoor de nettowinst beneden onze verwachtingen ligt. We blijven de toepassing van de strategie van GF op de voet volgen, maar voorlopig adviseren we u NIET te KOPEN.

Deel dit artikel