DIAGEO - dollar en wereldcrisis remmen de groei af
Het Britse Diageo (578 pence), ontstaan uit de fusie (1997) tussen Grand Met en Guinness, is de wereldnummer 1 voor sterke dranken (Smirnoff, Baileys, Johnnie Walker...). De groep is ook actief in voeding (Green Giant, Haägen Dazs), de snelrestauratie (Burger King) en bier. In het op 30/6 afgesloten boekjaar 97/98 stagneerde de winst. Oorzaak : de crisis in Azië (± 8 % van de omzet en 9 % van de winst) die de verkoop daar doet teruglopen en het dure pond dat de Britse producten minder competitief maakt. Voor de komende twee jaar zijn we niet erg optimistisch. Het zwakke consumptieklimaat in Azië en Latijns-Amerika zal op de resultaten wegen. Een verdere daling van de dollar zou ook een negatief effect hebben aangezien Diageo bijna de helft van zijn omzet in Noord-Amerika draait. Anderzijds is de groep goed geplaatst om te profiteren van het herstel dat zich op termijn in Azië zal voordoen. Bovendien zal de groep de vruchten plukken van de kostenbesparingen die uit de fusie voortvloeien. Voor 2001 rekenen we op een winstgroei van 20 %. Diageo lijdt onder de crises in de jonge economieën, maar hun herstel zal weer tot winstgroei leiden. Het aandeel is correct gewaardeerd. Houden, maar momenteel niet kopen.
DIAGEO
De crisis in de jonge groeilanden gaf de koers (in pence) een opdoffer. De vooruitzichten blijven goed. Houden.