Analyse
Belvédère 19 jaar geleden - dinsdag 6 oktober 1998

BELVEDERE - Slachtoffer van turbulentie op financiële markten - verkopen

• Alcohol
• Parijs (Euro.NM)
• 490 FRF

Belvédère is de Franse onderneming die aan de lokale merken van sterke dranken een 'extraatje' toevoegt door de alcohol in luxeflessen te verpakken. De gebottelde dranken worden vooral verkocht in groeimarkten, waaronder ook Rusland en China.
Belvédère kon voor de eerste helft van 1998 uitpakken met een omzetgroei van 84%. Maar door de onzekere economische toestand in Rusland en China zullen de rooskleurige toekomstperspectieven van Belvédère voor dit jaar wellicht een flinke deuk krijgen.
In China heeft het bedrijf zijn plan om een eigen distributienetwerk op te zetten moeten inperken gezien de mogelijke devaluatie van de yuan (de nationale munt) en het ongunstige besluit dat de regering uitvaardigde aangaande distilleerderijen. In Rusland dan weer moesten alle verkopen in roebel stopgezet worden na de invoering van convertibiliteitsbeperkingen voor de roebel. Gelukkig worden niet alle contracten in Rusland en andere volatiele landen in de lokale munt opgesteld, zo blijft het wisselkoersrisico voor de onderneming beperkt. Bovendien loopt de verkoop in de landen die totnogtoe niet door de financiële crisis getroffen zijn, beter dan verwacht, vooral de verkoop van de nieuwe middenklasse producten.

De koers van Belvédère duikelde omlaag toen de internationale financile crisis uitbrak. Deze koersdaling werd nog verscherpt toen bekend raakte dat de onderneming in een proces verwikkeld is met zijn voormalige distributeur in de VS. Deze laatste eist de rechten op van het merk "Belvédère", maar het bedrijf weigert die categoriek. Belvédère kampt met te veel onzekerheden die in de toekomst hun weerslag kunnen hebben op het bedrijf. We adviseren uw aandelen te VERKOPEN.

Deel dit artikel