Analyse
Topcall 18 jaar geleden - dinsdag 8 september 1998

TOPCALL - Verdubbeling winst 1e halfjaar

• "Unified messaging"
• Easdaq
• 3 470 ATS

In de eerste helft van dit jaar wist Topcall, de Oostenrijkse producent van faxservers en systemen voor "unified messaging" zijn omzet met 50% te verhogen en de winst te verdubbelen in vergelijking met dezelfde periode van 1997. Topcall streeft een gecontroleerde groei na en past zijn strategie efficiënt toe, wat duidelijk blijkt uit zijn sterke resultaten. Om ook in Amerika voet aan de grond te krijgen, heeft het bedrijf al vijf nieuwe kantoren geopend sinds begin 1997, waarvan 2 dit jaar wat het totaal op zeven brengt. Die aanpak heeft zeker zijn doel niet gemist: Noord-Amerika is nu het grootste (en snelst groeiende) afzetgebied van Topcall, goed voor 25% van de winst in het eerste halfjaar van 1998. Daarmee gaat het Duitsland vooraf dat vroeger de onbetwiste nummer één was. Het bedrijf heeft ook zijn zinnen gezet op Japan, een markt die volgens Topcall veelbelovend is. Op 1 juni werd daar het langverwachte kantoor geopend. Dankzij de zwakke Yen kon het bedrijf zijn geplande investering in Japan opdrijven, wat de marktpenetratie zou moeten bespoedigen. De eerste bestelling kwam al vlugger binnen dan verwacht en volgens de directie staan er nog veel "belangrijke" bestellingen op stapel. Ook een andere prioriteit bij Topcall, de integratie van voice-technologie, verloopt vlot. Aanvankelijk wou het bedrijf dit realiseren via een acquisitie, maar tot dusver werd er geen geschikte kandidaat gevonden. Na de ervaring die het heeft opgedaan tijdens de selectie van bedrijven, overweegt Topcall nu om het zelf te doen. Dit moet hoe dan ook tegen eind dit jaar gerealiseerd worden, zo luidt het, en de introductie op de markt is voorzien voor midden 1999.

Topcall blijft een must in onze portefeuille. Na een piek in de koers heeft de algemene druk op de beurzen (vooral bij technologie-aandelen) het aandeel teruggebracht op een nog aantrekkelijker niveau. We adviseren u te KOPEN.

Deel dit artikel