CMB - Halfjaarresultaten
In het eerste halfjaar werd de winst van de maritieme transportgroep CMB (2 130 BEF) zo goed als gehalveerd. Grote boosdoener : de Aziatische crisis die in de Atlantische zone overcapaciteit doet ontstaan in het transport van bulkgoederen, wat de vrachttarieven doet dalen. Daardoor zinkt deze afdeling van CMB steeds dieper in de rode cijfers weg. De verzekeringsactiviteiten die na zes maanden bijna even veel winst gegenereerd hebben als in heel 97 zijn momenteel de belangrijkste winstbron. Zopas raakte bekend dat de geplande verkoop van 3 ethyleenschepen van dochter Exmar (gastransport) op het laatste nippertje afgelast werd. Dat betekent een lelijke streep door de rekening van CMB dat normaal gezien een belangrijk deel van zijn winst haalt uit het aankopen en met winst verkopen van schepen ("trading"). Daarom verlagen we onze winstprognoses van 145 BEF per aandeel, naar 75 BEF. Daar komt nog wel een mooie meerwaarde van ruim 140 BEF per aandeel bij die CMB in juli realiseerde op de verkoop van zijn participatie in CMBT. Dat brengt de totale winst op zo'n 215 BEF. Mocht de koers van de dollar verder blijven zakken, dan kan dat de winst nog wel wat afromen. In het maritieme transport zijn de meeste prijzen immers in USD uitgedrukt. Op korte termijn is het plaatje weinig gunstig. Maar ingevolge de neerwaartse herziening van de winst is de koers ineengeklapt. Het aandeel is goedkoop. Koopwaardig voor de lange termijn op grond van de moderne vloot van de groep en haar grondige kennis van de maritieme sector, die haar toelaat geregeld mooie "tradingwinsten" binnen te rijven.
CMB
De impact van de Aziatische crisis zit o.i. al ruimschoots in de koers. Koopwaardig voor de lange termijn.