LVMH: Azië-gevoelig
De nummer 1 in de wereld van luxeproducten, het Franse LVMH (8 150 BEF; 1 333 FRF) is actief in de verkoop van wijnen en sterke dranken, lederwaren, parfums en schoonscheidsproducten alsook in de gespecialiseerde distributie. De crisis in Azië (goed voor 40 % van de omzet) zal een negatieve impact hebben op de resultaten van het 1ste semester van dit jaar. Maar volgens het management zal het 2de semester beter zijn en zal de groep 98 toch nog kunnen afsluiten met winstgroei. De recente overnames in Frankrijk en de uitbreiding in de VS zullen immers vanaf het 2de semester de invloed van Azië op de resultaten verminderen. Voor 98 tippen we dan ook op een winst per aandeel van 60,65 FRF (+8 %). Om de expansie te financieren zou LVMH haar belang van 11 % in Diageo, de Britse groep ontstaan uit de fusie van GrandMet met Guinness, kunnen verkopen. Op termijn, als Azië zich herpakt, zal de groep voordeel halen uit het uitstekende distributienetwerk in de regio van haar dochter DFS. Ondanks de Aziatische crisis blijven we vertrouwen stellen in LVMH. In de toekomst zal het belang van Azië verminderen. Niettemin is de groep er nog steeds sterk aanwezig om op termijn te kunnen profiteren van het herstel in de regio. Het aandeel is correct gewaardeerd. Koopwaardig voor de lange termijn.
LVMH
De koers (in FRF) leed onder de crisis in Azië en blijft gevoelig. Niettemin mag u kopen voor de lange termijn.