Analyse
Heineken 19 jaar geleden - maandag 6 juli 1998

HEINEKEN - Veroveren van nieuwe markten

Het Nederlandse Heineken (1 458 BEF; 83,30 NLG) is de op één na grootste bierbrouwer ter wereld. De strategie van de groep, gebaseerd op de kwaliteit van de producten, het sterke imago en internationalisering, blijft vruchten afwerpen. Dankzij zijn kwaliteitslabel en zijn merkbekendheid (Heineken-bier wordt in 170 landen gedronken) kan de groep nieuwe markten veroveren en haar producten tegen een hogere prijs verkopen dan de lokale merken. Zo kan Heineken ondanks de sterke concurrentie van het Mexicaanse Corona een plaatsje veroveren op de Amerikaanse markt van importbieren. Daarnaast blijft de groep zwaar investeren in de jonge landen waar het bierverbruik de komende jaren fors zal toenemen. Heineken verstevigt bijv. zijn positie in Polen waar de vraag over enkele jaren zal verdubbelen. Behalve in Oost-Europa blijft de groep ook investeren in Azië (11 % van de omzet) dat op termijn nog een mooi potentieel biedt, al zorgt de crisis momenteel voor een terugval van de verkoop. Die onzekerheid kan nog een tijdje aanhouden en op de resultaten en de koers wegen. Dankzij zijn sterk kwaliteitsimago kan Heineken wereldwijd nieuwe markten veroveren. Voor het ogenblik gooit de crisis in Azië evenwel roet in het eten. Het aandeel is correct gewaardeerd. Houden, maar niet kopen.

Deel dit artikel