DE RIGO - Wijziging advies : verkopen
• Brillen
• New York
• 4,69 USD
De situatie lijkt er voor De Rigo, de Italiaanse brillenfabrikant, niet op te verbeteren. Na een achteruitgang gedurende twee opeenvolgende jaren, waarbij de omzet in 1996 met 13% en in 1997 met 20% terugviel, maakte het bedrijf middelmatige cijfers bekend voor het eerste kwartaal van 1998: een stijging van de omzet met een onbeduidende 1,8%. Erger nog is dat het bedrijf begin juni al meldde dat de halfjaarlijkse resultaten voor 1998 vermoedelijk onder die van 1997 zouden blijven - als de bestellingen in juni tenminste ongewijzigd bleven t.o.v. mei. Het bedrijf herpositioneerde zijn belangrijkse merken nochtans en voerde in 1997 een nieuw informaticasysteem in, dat in het begin weliswaar met kinderziekten kreeg af te rekenen maar nu volop operationeel schijnt te zijn. Toch diende dit alles De Rigo blijkbaar geen zuurstofinjectie toe, wat er wellicht op wijst dat het interne groeipotentieel van dit bedrijf veeleer beperkt is. Specialisten zijn het erover eens dat de sleutel tot succes in deze sector bij een sterke kleinhandel ligt, die steunt op prijszetting en imago van het merk. De Rigo zou zijn distributienetwerk dringend moeten verbeteren en lijkt zich daarvan ook bewust.
Toen we dit aandeel kochten, hadden we alle reden om te geloven dat De Rigo een belangrijke distributeur zou verwerven en dat zowel marktaandeel als omzet zouden stijgen. Van de verwachte acquisitie is echter niet veel in huis gekomen. Integendeel, het bedrijf verliest zelfs terrein op zijn Italiaanse rivalen Luxottica en Safilo. Wij hebben niet meer zoveel vertrouwen in dit aandeel, en adviseren u het te VERKOPEN.