Analyse
Quick 19 jaar geleden - maandag 29 juni 1998

QUICK: kinderhoekje

Quick (1 915 BEF), de fastfoodketen uit de GIB-stal, poogt haar concurrentiepositie te verstevigen door de lancering van Magic Planet, een aparte, overdekte speelruimte voor kinderen van 3 tot 10 jaar. Daarnaast probeert de groep in Nederland een nieuw concept uit ("Quick Quality Burger"), een groot restaurant met Salad Bar, recreatieruimten met speelzones voor kinderen, internetschermen... Quick moet immers opboksen tegen een bikkelharde concurrentie, niet alleen van andere hamburgerketens (vooral Mc Donald's), maar ook van andere gelegenheden die een snelle hap aanbieden (o.a. snackbars en broodjeszaken) en tracht daarom ten volle in te spelen op nieuwe trends. Teneinde de verkopen per restaurant opnieuw te doen toenemen, wordt het productengamma regelmatig uitgebreid en vernieuwd. Voorts nam Quick recent maatregelen om de kosten te drukken en het beheer te optimaliseren. Quick rekent erop dat deze maatregelen reeds dit jaar vruchten zullen afwerpen, maar pas in 99 zal het volle effect ervan voelbaar worden. De koers van Quick kreeg recent een mooi zetje zonder direct aanwijsbare reden. Er werd wel bekend dat de verkopen tijdens de eerste 3 maanden met 6 % toegenomen waren en wellicht speelt ook de mogelijkheid dat Quick in het kader van de reorganisatie van moeder GIB verkocht wordt, een rol. Wat er ook van zij, gezien de onbarmhartige concurrentie inspireert de toekomst ons te weinig vertrouwen. Hoewel het aandeel correct gewaardeerd is, kopen we het niet. Houden mag.

QUICK

Quick lijkt het ergste achter de rug te hebben, maar het herstel blijft schuchter. Niet kopen.

 

 

Deel dit artikel