GENERAL MOTORS - Staking en verlaging van winstschatting
Het Amerikaanse General Motors (GM; 2 600 BEF; 69,88 USD), de grootste autoconstructeur ter wereld (Opel, Chevrolet,...) probeert al enkele jaren niet zonder succes om zijn rendabiliteit op te trekken tot op het niveau van zijn concurrenten in de VS. Maar nu krijgt GM enkele harde noten te kraken. Zo zorgt de huidige staking voor vertraging in de productie van de middenklasse en de luxewagens, de meest winstgevende modellen, gezorgd. In Azië en Brazilië is de automarkt ineengestort en in Europa slaagt GM er niet in om een graantje mee te pikken van het herstel van de autoverkoop (in de eerste 4 maanden van 98 verkocht GM 1,3 % minder wagens in Europa, terwijl de automarkt in zijn geheel met meer dan 8 % groeide). Oorzaak van deze wanprestatie : problemen met de kwaliteit en te weinig modellen die kunnen rivaliseren met Europese merken (VW Golf, Renault Scénic,...). Er staan kostenbesparingen op het programma, maar die zullen pas over enkele jaren effect sorteren. Daarom hebben we onze winstverwachtingen voor 98 andermaal verlaagd. We tippen nu op 7,6 USD per aandeel, tegen 8 USD voordien. Ondanks alle inspanningen verbetert de rendabiliteit van GM slechts langzaam, zowel in Europa als in de VS. Het aandeel is correct gewaardeerd, maar we zouden het niet kopen. Houden mag.
GENERAL MOTORS
De geleidelijke verbetering van de rendabiliteit ondersteunt de koers (in USD), maar de weg is lang. Houden.