PEUGEOT
Peugeot (6 900 BEF; 1 132 FRF), de grootste Franse autoconstructeur, verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 18 % meer wagens waarbij we wel moeten opmerken dat de referentieperiode, de eerste drie maanden van 97, voor de ganse autosector erg zwak was. De verkoop mag dan wel toenemen, het blijft een feit dat Peugeot met een zeer zwakke rendabiliteit kampt. Daardoor zijn de resultaten erg gevoelig voor de druk op de verkoopprijzen die het gevolg is van de harde concurrentie op de bijna verzadigde automarkt in West-Europa (90 % van de omzet). Daarom sleutelt de groep continu aan haar rendabiliteit : samenvoeging van de Peugeot- en Citroën-fabrieken, reorganisatie van de productie per type wagen en niet langer per merk, personeelsafvloeiingen, vermindering van de onderzoekskosten,... De autosector is de laatste jaren geregeld het toneel van fusies zoals de op stapel staande operatie rond Daimler en Chrysler en op wereldvlak is Peugeot maar een kleine jongen. Om niet definitief uit de markt gedrukt te worden, zou een alliantie met een andere autoconstructeur welkom zijn, maar de (aantrekkelijke) kandidaten staan niet te drummen om met zo'n weinig rendabele partner scheep te gaan. Het aandeel is correct gewaardeerd, maar we zouden het niet kopen. Houden mag om te profiteren van het verdere herstel van de Franse autosector.
PEUGEOT
Herstructureringen in het bedrijf en de fusiebewegingen binnen de autosector stimuleren de koers (in FRF). Houden.