Sinds begin 1991 zijn de beurskoersen (Bel 20) meer dan verdrievoudigd.
EEN BEURSWEEK MET JANUSKOP
De Europese beurzen reageerden vorige week eerst enthousiast op het officiële startschot van de euro, maar zetten daarna een stap terug. Finaal leidde dat tot koerswinsten in Frankfurt, Milaan, Parijs en Zurich, terwijl Amsterdam, Lissabon, Londen en Madrid terrein verloren. In Brussel ging de Bel 20-index 0,7 % lager en ook Wall Street leed vorige week verlies. Ondertussen blijven herschikkingen en monsterfusies voor de nodige beroering zorgen op de beurzen. In België kreeg de verkoop van een pakket aandelen Royale Belge door GBL (zie hiernaast) nogal wat aandacht. De internationale blikvanger van de week was echter de aankondiging van het samengaan van de Duitse auto- en vliegtuigbouwer Daimler met de Amerikaanse autofabrikant Chrysler. Daardoor kan Daimler haar positie in de VS versterken en wordt Chrysler sterker in Europa. Beide bedrijven die in 1997 samen goed waren voor de productie van 3,5 miljoen voertuigen, kunnen door de fusie ook veel besparen op ontwikkelingskosten. Dat verhoogt de druk op de andere constructeurs (zie hiernaast Peugeot). Als u de aandelen Daimler en Chrysler nog in portefeuille hebt, mag u ze ondanks de recente koersstijging nog wat bijhouden. In België maakte PetroFina (14 525 BEF) ondertussen bekend dat het in het eerste kwartaal 20 % meer winst boekte dan tijdens het eerste trimester van 1997. De langetermijnvooruitzichten zijn echter minder rooskleurig. Houden maar niet kopen. De Brusselse beurs blijft grosso modo nog steeds vrij correct gewaardeerd. Wees echter selectief bij uw aankopen. We raden u ook aan om niet langer te aarzelen om uw duurste aandelen te verkopen.