CMB - Depressie houdt aan
Na een teleurstellend 1997 liggen de kaarten voor scheepvaartrederij CMB (2 920 BEF) voor het lopende boekjaar niet veel beter. De droge bulkactiviteit zwalpt stuurloos rond na de financiële crisis in Zuidoost-Azië en lijdt onder de lage vrachttarieven. Dat geldt ook voor de gastankerafdeling die dit jaar bovendien voor de opgave staat om het contract van de gastanker Methania te vernieuwen. De lijnvaartdivisie ten slotte zit in volle herstructurering. Maar ondanks de (tijdelijk) lage rendabiliteit en de hoge schuldgraad vertrouwen we erop dat CMB binnen enkele jaren opnieuw op kruissnelheid zal varen dankzij de knowhow die de groep heeft verworven in het rederijwezen. Daarnaast beschikt CMB over een moderne vloot, een serieuze troef nu heel wat verouderde schepen bij de huidige lage vrachttarieven niet meer rendabel zijn en uit de vaart worden genomen. Het aandeel is goedkoop. O.i. verdient het een plaats in uw langetermijnportefeuille. Op korte termijn kan de koers daarenboven ondersteund worden door enerzijds de nakende introductie van dochter Euronav (olietransport) op de Amerikaanse beurs en anderzijds de inkoop van eigen aandelen tegen maximum 3 600 BEF per stuk. Een leuk extraatje, maar niet de moeite om op te speculeren.
CMB/BEL 20
CMB (vet, basis 100) deed het de laatste maanden een stuk slechter dan de beurs. Koopwaardig.