Analyse
Heineken 19 jaar geleden - maandag 23 maart 1998

HEINEKEN - Resultaten 97

Het Nederlandse Heineken (8 290 BEF; 465,50 NLG) is met een marktaandeel van 5,6 % de nummer 2 van de biermarkt. Ondanks een terugloop van de verkoop in Azië (goed voor 12 % van de omzet) door de crisis, is de totale omzet van de groep met 11 % gestegen en de winst per aandeel met 16 %. Heineken realiseert 80 % van zijn omzet buiten Nederland en wil zijn agressieve maar lonende internationaliseringspolitiek voortzetten en nieuwe markten aanboren, o.m. in Oost-Europa (Bulgarije, Slowakije...) en in Azië. Die regio blijft ondanks de huidige crisis veelbelovend : als de Chinese bevolking tegen het huidige ritme blijft aangroeien, dan is dat land in 2001 de grootste bierverbruiker ter wereld. Dankzij zijn imago van kwaliteitsbier dat geregeld met grootste publiciteitscampagnes ondersteund en versterkt wordt, kan Heineken een hogere prijs vragen. Op lange termijn zijn de vooruitzichten goed, maar de Aziatische crisis kan op de resultaten van het lopende jaar wegen. Het aandeel is correct gewaardeerd. Houden.

 

HEINEKEN

 

Goede resultaten doen de koers (in NLG) stijgen, maar in 98 kan de crisis in Azië spelbreker zijn. Houden.

 

 

Deel dit artikel