Analyse
Unilever 20 jaar geleden - maandag 16 februari 1998

UNILEVER

De Brits/Nederlandse groep Unilever (2 175 BEF; 119 60 NLG) is vooral actief in voeding (49 % van de omzet), detergenten (23 %) en schoonheidsproducten (16 %). De groep realiseerde een forse winststijging, voornamelijk dankzij de verkoop van de weinig winstgevende (zeer lage winstmarges) tak chemische specialiteiten. Uitzonderlijke resultaten niet meegerekend, steeg de winst per aandeel met 34 %. De groep wil zich verder toespitsen op haar basisactiviteiten (margarines, roomijs, detergenten, tandpasta...) waarvoor ze een leiderspositie heeft. Met de opbrengst van de verkoop van niet-strategische afdelingen verstevigt Unilever zijn positie in groeiregio's, met name Oost-Europa en Azië. Dit continent blijft op termijn erg beloftevol ondanks de crisis die er momenteel huishoudt. De reorganisatie opent mooie perspectieven. Aangezien Unilever ter plaatse produceert (kosten en inkomsten in lokale munt) zal de Aziatische crisis de resultaten nauwelijks beïnvloeden. Het aandeel is correct gewaardeerd. Koopwaardig

 

UNILEVER

 

De in 97 mooi gestegen koers (in NLG) zal door de uitstekende resultaten verder doorstoten. Kopen.

 

 

Deel dit artikel