PEUGEOT
Peugeot-Citroën (4 900 BEF; 804 FRF), de grootste Franse autoconstructeur, heeft op zijn thuismarkt een marktaandeel van ± 27 %. Vooral actief in Europa (95 % van de omzet) waar ze nr. 4 is, ondervindt de groep een steeds fellere concurrentie, zowel van de Europese als van de Aziatische constructeurs. Daarom wil ze haar competitiviteit vergroten. Primo gaat ze haar industrieel apparaat reorganiseren. De productie wordt niet langer per merk gegroepeerd, maar per type wagen zodat de bevoorradings- en fabricagekosten dalen. Een lovenswaardig initiatief, maar dat rijkelijk laat komt : VW doet dat bijv. al lang. Secundo gaat Peugeot meer internationaliseren. Zopas kondigde de groep aan dat ze haar activiteiten in Brazilië, een beloftevolle markt, uitbreidt (bouw fabriek). Maar Peugeot is niet de enige die haar aanwezigheid op die markt verstevigt en haar distributienet is er weinig ontwikkeld. Bovendien gaat Peugeot er, in tegenstelling tot VW en Fiat, een in Europa ontwikkeld model produceren, dat niet volledig aangepast is aan de plaatselijke noden. En ten slotte, mislukten eerdere projecten van de groep in China en Indië, wat ons niet bepaald geruststelt. Ondanks alle inspanningen, loopt de groep achter op haar concurrenten. Het aandeel is correct gewaardeerd. Niet kopen. Bezit u Peugeot-aandelen, houd ze dan nog even om te profiteren van de in 98 verwachte opleving in Frankrijk.