Analyse
Gucci 19 jaar geleden - dinsdag 27 januari 1998

GUCCI

• Luxeproducten

• New York

• 39,75 USD

Het Italiaanse bedrijf Gucci is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste wereldspelers op de markt van luxeproducten. Lederproducten (handtassen, schoenen) maken meer dan twee derde uit van de omzet van het bedrijf. De rest, voornamelijk confectiekleding, is meer onderhevig aan modetrends.

Voor wie weet dat Gucci meer dan de helft van zijn omzet in Azië realiseert, is het niet verwonderlijk dat het aandeel getroffen is door de financiële onrust op de Aziatische markten. Toch denken we dat de koers zich vlug zal herstellen. Vooreerst omdat het Gucci-management een van de beste is. Dit wordt weerspiegeld in de winst die het bedrijf boekt - ze ligt hoger dan de omzet van vijf jaar terug. De winstmarges van Gucci zijn de hoogste in de sector en het imago van de producten is beter dan ooit. Bovendien is het Florentijnse bedrijf uitstekend gewapend om op lange termijn te blijven groeien. De groep bevindt zich in een sterke financiële positie en nam onlangs nog de Zwitserse producent van luxehorloges Séverain over.

Momenteel telt Gucci over de hele wereld slechts 150 winkels. Het bedrijf is dus eigenlijk ondervertegenwoordigd op onder meer de Russische, Indische, Chinese en... Japanse markt. Voor dit jaar is trouwens de opening van 15 nieuwe winkels voorzien. De uitbreiding van de bestaande winkels zal de groep toelaten zijn productenaanbod in de confectiesfeer uit te breiden. Dit betekent: sterke groeimogelijkheden.

Geruchten over een mogelijke overname zijn volgens ons uit de lucht gegrepen. Toch zullen ze waarschijnlijk de koers ondersteunen. Met een winst per aandeel van 5,27 USD in het jaar 2000, tegenover 2,77 USD in 1997, is het aandeel koopwaardig.

 

Deel dit artikel