GENERAL MOTORS
Het Amerikaanse General Motors (GM; 2 145 BEF; 56,31 USD) is de grootste autoconstructeur ter wereld. De inspanningen van de groep om haar rendabiliteit in Noord-Amerika, haar belangrijkste markt, te verbeteren worden tegengewerkt door Japanse constructeurs die hun verkoopinspanningen in de VS opvoeren omdat de forse stijging van de dollar t.o.v. de yen hun winsten bij omzetting aandikt. Wegens de teruglopende vraag in Azië heeft GM beslist om de bouw van een fabriek in Thailand uit te stellen. In Europa moest de lancering van de nieuwe Opel Astra wegens kwaliteitsproblemen uitgesteld worden. Bovendien liggen de kosten er te hoog. GM gaat zijn personeelsbestand drastisch afslanken en meer in Oost-Europa produceren, maar die maatregelen zullen pas over 2 à 3 jaar effect sorteren. Voor 98 hebben we onze winstvoorspelling lichtjes verlaagd van 8,2 naar 8 USD per aandeel. GM zet zijn geografische diversifiëring verder, maar ziet zich momenteel met enkele problemen geconfronteerd (Aziatische crisis, kwaliteit bij Opel). Het aandeel is goedkoop, maar we zouden het niet kopen. Houden.
GENERAL MOTORS
De verbeterende rendabiliteit stimuleert de koers (in USD) sinds 95. Maar GM is er nog niet. Houden.