DANONE
De Franse voedingsgroep Danone (6 670 BEF; 1 081 FRF), nummer één in Frankrijk en nummer drie in Europa, is actief in zuivelproducten, kruidenierswaren, koekjes, dranken en verpakkingen. De resultaten 1997 zullen opgefleurd worden door een eenmalige meerwaarde van 1 miljard Franse frank (± 8 FRF per aandeel) op de verkoop van het grootste deel van de weinig rendabele kruidenierswaren. Als we geen rekening houden met dat uitzonderlijke resultaat, schatten we de winst per aandeel op 52,6 FRF. De groep wil zich concentreren op de domeinen waarin ze sterk staat en die een mooi groeipotentieel hebben : zuivel- en dieetproducten, koekjes en dranken (water en bier). Ondertussen wordt de internationalisering voortgezet. Azië (momenteel goed voor 5 % van de omzet) blijft daarbij prioritair, ondanks de crisis die er nu huishoudt. Er werd overigens een specifieke pool voor de regio opgericht. In de Verenigde Staten lanceert de groep een nieuw mineraalwater (Dannon) dat beter aangepast is aan de Amerikaanse smaak. In andere regio's (Rusland, Turkije, Zuid-Afrika) sluit Danone akkoorden met lokale partners die leider zijn in hun sector.
Lonende strategie, maar de resultaten zullen pas over enkele jaren zichtbaar zijn. U mag dit correct gewaardeerde aandeel houden, maar we zouden het momenteel niet kopen.