BENETTON
Het Italiaanse Benetton (30 000 ITL) produceert en verkoopt vooral kleding. De groep realiseert 72 % van haar omzet in Europa, 18 % in Azië en 10 % in de rest van de wereld. Haar strategie berust op 3 pijlers : een sterk imago ondersteund door soms uitdagende publiciteitscampagnes, spitstechnologie die de productiekosten erg laag houdt, een verkoopsysteem via onafhankelijke winkels die zichzelf bevoorraden bij de productiecentra (wat de distributie- en stockeerkosten vermindert). Benetton wil zijn producten wereldwijd verkopen en breidt daarom zijn gamma uit om overal bekendheid te verwerven. Zo lanceerde de groep zich onlangs in sportkleding, waardoor haar positie in de VS verstevigde. Met zijn versnelde expansie in Amerika verstevigt Benetton zijn imago van dynamische onderneming. Het aandeel is correct gewaardeerd. Koopwaardig.
BENETTON
De zwakke Europese consumptie hield de koers (in ITL) onder druk, maar in 97 schoot hij omhoog. Koopwaardig.