Nieuws

Wasmachine van Whirlpool valt in pauze? Eis uw herstelling!

17 september 2015
Wasmachine van Whirlpool valt in pauze? Eis uw herstelling!

17 september 2015

Tijdens een recente test van wasmachines constateerden we dat meerdere toestellen van Whirlpool in een pauzemodus gingen en bleven. Hebt u dit probleem, neem dan contact op met de fabrikant.

Op zoek naar een nieuwe wasmachine?

Contact verbroken

Tijdens een van onze tests stelden we een specifiek probleem vast bij een toestel van Whirlpool: tijdens de cyclus ging het toestel telkens in pauzemodus. Ook een tweede toestel van hetzelfde type had met dit euvel te kampen.

Aanvankelijk lijkt alles goed te gaan: wanneer we het deurtje van de wasmachine dicht deden, maakte dit een hoorbare klik, wat wees op een goed contact. Maar eenmaal de cyclus bezig, werd dit contact verbroken en gingen de toestellen in pauzemodus. En eenmaal in pauze, kon de cyclus niet meer worden heropgestart.

Een poging om dit probleem te voorkomen tijdens onze tests, door het deurtje vast te plakken met tape, mislukte. Ook bij een derde Whirlpool-toestel, van een ander type, deed hetzelfde probleem zich voor, zij het maar bij één cyclus. Het probleem is er dus niet altijd.

Geen terugroepactie

We contacteerden de fabrikant, en het probleem blijkt zich voor te doen bij een bepaalde batch van de “Omnia”-reeks, volgens ons zijn dit toestellen waarvan de naam “FSCR” bevat. Volgens Whirlpool was het te wijten aan het feit dat het controlepaneel en de bedieningsknop te gevoelig waren en tijdens de cyclus konden worden geactiveerd, zonder dat ze werden aangeraakt.

Hebt u recent zo’n FSCR-wasmachine van Whirlpool gekocht en heeft die te kampen met bovenstaand probleem, dan zou het moeten volstaan dat het controlepaneel wordt vervangen en dat de software een update krijgt. Voor de eventuele herstelling kunt u contact opnemen met de fabrikant. Een algemene terugroepactie lijkt er niet te komen.

Maatregelen volstaan niet

Whirlpool heeft ook al aangeboden om vervangpanelen naar ons labo te sturen. Maar voor ons volstaat het niet om fouten waarvan men op de hoogte is, pas achteraf te herstellen. Een consument die een toestel koopt, moet zeker zijn dat het ook zal werken. Whirlpool moet dus méér doen.

Bovendien wordt het moeilijk om goed te vergelijken. Een toestel dat (terug) werkt, kan uiteindelijk een Beste Koop zijn, maar als u de pech hebt om een exemplaar van dat toestel te kopen met een mankement, komt u natuurlijk bedrogen uit.