Betrouwbaarheid van stoomstrijkijzers

Op zoek naar een toestel dat lang meegaat? Wie kan hier beter over oordelen dan de gebruikers zelf! Wij vroegen 33 000 consumenten naar hun mening.
Zoals elk jaar voerden we ook nu een grootschalige enquête in samenwerking met consumentenorganisaties uit Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk. In totaal verzamelden we 32957 antwoorden van consumenten, waaruit we konden afleiden hoe tevreden de gebruikers zijn over hun toestellen, hoe vaak die problemen opleveren en waar het dan meestal om gaat. Dankzij het grote aantal antwoorden zijn de resultaten van dit onderzoek representatief en konden we ze omzetten in indexcijfers op 100.
Het indexcijfer voor betrouwbaarheid duidt middels een score op 100 op het aantal en de ernst van de problemen die de gebruikers van dat merk ondervonden.
Het indexcijfer voor tevredenheid is de score op 100 die de gebruikers aan dat merk hebben toegekend.
Klassieke stoomstrijkijzers

Vaakst voorkomende problemen
- 12 % beschadiging van de strijkzool
- 11 % afzetting van kalkpartikels bij het strijken (o.a. bij Rowenta)
- 11 % lekken
Stoomstrijkijzers met generator
Vaakst voorkomende problemen
- 12 % afzetting van kalkpartikels bij het strijken
- 11 % beschadiging van de strijkzool (o.a. bij Carrefour Home en Domo)
- 11 % lekken (o.a. bij Domo)
- 9 % stoomkabel
Hoe kies je een model dat geschikt is voor jou?
Onze onderzoeken bevestigen het jaar na jaar, de merken die bovenaan de ranking staan wat betreft betrouwbaarheid en tevredenheid, zijn ook de merken die betere scores behalen in onze tests. Twijfel dus niet om een Beste van de Test of een Beste Koop aan te kopen. Wil je weten welke toestellen dat zijn, neem dan een kijkje in onze koopwijzer strijkijzers.
Naar de koopwijzer strijkijzers
Een panne? Dit moet je doen
Ga eerst na of de garantie nog van toepassing is. Voor elektrische huishoudtoestellen schrijft de wet een minimale garantie
van twee jaar voor. Binnen die tijdspanne moeten herstellingen te wijten aan een inherent gebrek gratis worden uitgevoerd.
Check of dat het geval is of vraag ernaar als je een toestel aankoopt.
Om problemen met de hersteldienst te voorkomen ga je bij voorkeur als volgt te werk:
- Vraag een schriftel ijk bestek vooraleer je opdracht geeft voor de herstelling; zo krijg je zicht op wat het je zal kosten.
- Vraag een gedetailleerde factuur, waarin volgende gegevens zijn opgenomen: het uitgevoerde werk, de prijs ervan, de btw en de datum. In geval van problemen heb je die gegevens nodig om de garantie te laten spelen.
Ondervind je problemen om je recht op garantie te laten gelden? Via de module op onze website kun je rechtstreeks een klacht naar de fabrikant sturen.
Denk duurzaam
Koopt u een nieuw huishoudtoestel, kies dan in de eerste plaats voor een merk dat betrouwbaar is, niet snel pannes vertoont en dus lang meegaat. Ook de tevredenheid van andere consumenten is een goede indicator voor kwaliteit en gebruiksgemak.
Gooi uw oude toestellen niet zomaar weg. Werkt het toestel nog, maar wilt u zelf een upgrade, kijk dan eerst of u er iemand anders blij mee kunt maken. Hebben ze toch hun laatste adem uitgeblazen, breng uw afgedankte toestellen dan naar een verzamelpunt voor afval of naar een elektrowinkel, zodat ze correct kunnen worden gesorteerd en verwerkt.