Dossier

Betrouwbaarheid

10 juni 2015
Betrouwbaarheid

10 juni 2015

Als u pannes wilt vermijden, koopt u het best een betrouwbaar merk. Om te achterhalen welke merken het best scoren voor dit criterium, hebben we 24 000 gebruikers ondervraagd.

Ontdek welke merken het best scoren voor betrouwbaarheid en tevredenheid, op basis van een enquête die we in september 2014 hebben gehouden onder meer dan 24 000 consumenten. In de betrouwbaarheidsscore zitten de leeftijd van het toestel, het aantal pannes en de ernst van die pannes vervat. Het eindresultaat is een gemiddelde score op 100, en hoe hoger die ligt, des te groter is de tevredenheid of de betrouwbaarheid.

 Resultaten van de enquête uit 2014
Resultaten van de enquête uit 2014

Onmisbaar in de keuken

Deze cijfers hebben betrekking op alle modellen, zowel eenvoudige magnetrons als modellen met grill en combiovens. Dit toestel bleek het meest populaire van onze enquête over keukentoestellen: maar liefst negen op de tien ondervraagden bezitten er één. En daar maken ze gebruik van: 87 % laat het toestel minstens drie keer per week draaien.

De meestvoorkomende problemen

  1. Knoppen (bv. startknop, instellingen) (7 %)
  2. Mechanisme van het draaiplateau (5 %)
  3. Verlichting binnenin (5 %)
  4. Openen en sluiten van de deur (4 %)
  5. Magnetronfunctie (4 %)

Denk duurzaam

Als u bij een aankoop kiest voor een Beste Koop van een merk waarmee onze abonnees maar weinig problemen hebben gekend, dan kiest u voor kwaliteit en betrouwbaarheid, maar maakt u ook een duurzame keuze. Als u een goed toestel hebt dat u lang kunt gebruiken, dan vermindert u uw ecologische voetafdruk beduidend.

Als het moment toch daar is dat het toestel de geest geeft, gooi het dan niet zomaar hij het restafval of het grof huisvuil. Breng het liever naar een inzamelpunt of een winkel voor huishoudelektro, dan bent u zeker dat het correct wordt gerecycleerd.

Toelichting bij het onderzoek

In de grafieken leest u enkel de resultaten voor de merken die in ons land op de markt zijn en waarvoor we voldoende antwoorden kregen op onze enquête. Dit onderzoek werd in september 2014 gevoerd onder onze abonnees, in samenwerking met consumentenorganisaties in Italië, Portugal en Spanje. We hebben ruim 24 400 ingevulde vragenlijsten ontvangen, waarvan 5 082 uit België.