Eerste indruk

Senseo Viva Café met aromaboost ... die u niet proeft

09 augustus 2016
Senseo Viva Café

09 augustus 2016
De nieuwe Senseo Viva Café met “aromaboost”-technologie van Philips kondigt zich veelbelovend aan, maar bij een blinde smaaktest door een panel van 24 mensen hielden die beloftes geen stand. Met of zonder aromaboost, de smaak werd als dezelfde beoordeeld. Het toestel is wél interessant door zijn prijs.

Het gamma van Senseo-koffiezetapparaten die werken met koffiepads is uitgebreid met een nieuw model waarvan de fabrikant beweert dat het koffie kan zetten met een vollere, rijkere smaak.  Wij waren nieuwsgierig of de Senseo Viva Café met “aromaboost” die belofte waarmaakt...

Wat is nieuw?

De Senseo Viva Café met aromaboost werkt in twee stappen. Eerst doseert het apparaat wat heet water over de koffiepad, vlak voordat de koffie wordt gezet. Hierdoor zouden smaakstoffen meer tijd krijgen om vrij te komen. Ten tweede wordt het kokende water via 45 waterinjectiepunten over de pad gegoten zodat het water optimaal wordt verdeeld over de hele pad en – volgens de fabrikant – elk korreltje gemalen koffie alle aroma’s en smaak vrijgeeft. De Senseo Viva Café zonder aromaboost heeft immers slechts 5 waterinjectiepunten. 

Technische kenmerken en prijs

Andere kenmerken van de Senseo Viva Café (zowel met als zonder aromaboost) zijn dat er een lichtje brandt wanneer u het toestel moet ontkalken, en er is een in hoogte verstelbare tuit zodat u koppen en tassen van een verschillend formaat kunt gebruiken. 
Het toestel kan twee koppen tegelijk vullen en de tijd om de koffie te zetten is minder dan een minuut (volgens de fabrikant) . 
Het aromaboost-model kost opmerkelijk genoeg minder (€ 85) dan het model zonder de nieuwe technologie (€ 90).

Smaaktest overtuigt niet

Uit onze blinde smaaktest met een panel van 24 proefpersonen bleek echter dat de aromaboost-technologie de verwachtingen niet inlost. Bij de test werd zowel koffie geserveerd die was gezet met een toestel zonder en met de nieuwe technologie. 
De conclusie was dat er geen verschil werd geproefd. Opvallend is dat koffie die was gezet met de nieuwe technologie wel beter werd beoordeeld op het vlak van kleur en textuur van het koffieschuimlaagje.


Afdrukken Versturen via e-mail