Dossier

Juicers: fruit- en groentensapjes zonder pulp

15 juni 2015
juicers

15 juni 2015

U houdt niet van de pulp in uw vers geperst fruitsap of drinkt graag eens een fruit-en-groentensapje? Dan is een juicer mogelijk een goede aankoop voor u. U kunt er snel fruit en groenten mee persen om puur sap te bekomen boordelvol vitamines . Weet wel dat er bij het persen ook vitamines en voedingsstoffen verloren gaan.

Een juicer, iets voor u?

Een juicer voorziet u van puur sap omdat hij alle pulp wegfiltert. Hij is dus vooral handig voor wie daar niet van houdt en ook voor wie zich niet alleen tot het sap van citrusvruchten wil beperken. 

U bent trouwens niet verplicht om alleen fruit te persen met uw juicer. Een deel fruit in uw sapje vervangen door groene groenten zoals spinazie, komkommer of kool is niet enkel gezond, maar verlaagt het suikergehalte van het sapje. Sap van bieten, wortelen of gember mixt u ook makkelijk met wat fruit in uw juicer. 

To slowjuice or not to slowjuice 

Wie zoveel mogelijk sap (en dus vitaminen en voedingsstoffen) uit zijn fruit wil halen, kiest misschien beter voor een slowjuicer. Het voornaamste verschil tussen gewone juicers en slowjuicers is de manier waarop de ingrediënten worden verwerkt. 

Slowjuicers pletten het fruit en de groenten met een traag draaiend mechanisme. Het sap wordt door een geperforeerd scherm geduwd. 

Een gewone juicer draait veel sneller rond. Dat kan voor verhitting zorgen wat een negatief effect zou hebben op de vitaminen en voedingsstoffen in het sap. 

Tijdens onze eigen tests zagen we geen noemenswaardige verschillen in temperatuur of gehaltes van bepaalde voedingsstoffen tussen de sapjes van gewone juicers enerzijds en slowjuicers anderzijds.

Vers fruit of fruitsap? 

Hoe gezond de sapjes ook zijn die u met een juicer maakt, ze kunnen nooit helemaal het fruit zelf vervangen. Door het fruit te persen gaan een aantal voedingsstoffen immers verloren, vooral vezels en vitaminen. In het sap van sinaasappels en citroenen blijven wel nog aardig wat vitaminen behouden. 

U moet ook rekening houden met het feit dat u sneller terug honger zult krijgen als u het sap van een geperste sinaasappel drinkt dan wanneer u gewoon een hele sinaasappel zou eten. 

Daarnaast bevat het sap van geperst fruit bepaalde zuren die uw tanden aantasten. Om dat te vermijden, drinkt u beter uw glas fruitsap in een teug leeg of toch op korte tijd en spoelt u nadien uw mond met een beetje water, indien mogelijk. Wanneer u daarentegen een stuk fruit eet, worden tijdens het kauwen uw speekselklieren gestimuleerd. Speeksel fungeert als een beschermlaag voor uw tanden en spoelt de zuren ook weg. Voor de tanden is het dus beter om fruit te eten in plaats van fruitsap te drinken.

Schoonmaken

In het algemeen zijn juicers niet gemakkelijk om schoon te maken, al zou u dat op het eerste zicht niet altijd zeggen. Houd er dus rekening mee dat het een tijdje duurt om alle verschillende onderdelen weer helemaal proper te krijgen.


Afdrukken Versturen via e-mail