Dossier

Betrouwbaarheid van espressomachines

07 februari 2019

07 februari 2019
Als je pannes wilt vermijden, koop je het best een betrouwbaar merk. Om te achterhalen welke merken het best scoren voor dit criterium, hebben we 33 000 gebruikers ondervraagd.

Zoals elk jaar voerden we ook nu een grootschalige enquête in samenwerking met consumentenorganisaties uit Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk. In totaal verzamelden we meer dan 33 000 antwoorden van consumenten, waaruit we konden afleiden hoe tevreden de gebruikers zijn over hun toestellen, hoe vaak die problemen opleveren en waar het dan meestal om gaat. Dankzij het grote aantal antwoorden zijn de resultaten van dit onderzoek representatief en konden we ze omzetten in indexcijfers op 100.

Het indexcijfer voor betrouwbaarheid duidt middels een score op 100 op het aantal en de ernst van de problemen die de gebruikers van dat merk ondervonden.

Het indexcijfer voor tevredenheid is de score op 100 die de gebruikers aan dat merk hebben toegekend.

Espressomachines

Welk type van espressomachine koop je het best?

Je overweegt de aankoop van een espressomachine om thuis van de intense smaak van vers gezette koffie te genieten? In onze koopgids vind je alle informatie om een toestel te kiezen dat perfect aan jouw eisen en behoeften beantwoordt.

 NAAR ONZE KOOPGIDS

Hoe kies je een model dat geschikt is voor jou?

Onze onderzoeken bevestigen het jaar na jaar, de merken die bovenaan de ranking staan wat betreft betrouwbaarheid en tevredenheid, zijn ook de merken die betere scores behalen in onze tests. Twijfel dus niet om een Beste van de Test of een Beste Koop aan te kopen. Wil je weten welke toestellen dat zijn, neem dan een kijkje in onze koopwijzer espressomachines.

NAAR DE KOOPWIJZER ESPRESSOMACHINES

Een panne? Dit moet je doen

Ga eerst na of de garantie nog van toepassing is. Voor elektrische huishoudtoestellen schrijft de wet een minimale garantie van twee jaar voor. Binnen die tijdspanne moeten herstellingen te wijten aan een inherent gebrek gratis worden uitgevoerd. In de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het defect er al van bij de aankoop was. Na die zes maanden is het aan jou om aan te tonen dat dit defect al aanwezig is vanaf het moment van de aankoop, wat erg moeilijk kan zijn.

Om problemen met de hersteldienst te voorkomen, raden we je aan om altijd duidelijk aan te geven of je een herstelling vraagt of een gratis vervanging onder garantie.

Bovenop de wettelijke garantie geven de meeste fabrikanten van kleine huishoudelijke toestellen nog een eigen garantie, ook van twee jaar (vaak fabrieksgarantie genoemd). Deze is op enkele uitsluitingen na vaak eenvoudiger om beroep op te doen dan de wettelijke garantie indien het defect zich voordoet na de eerste zes maanden.

Ondervind je problemen om je recht op garantie te laten gelden? Via de module op onze website kun je rechtstreeks een klacht naar de fabrikant sturen.

NAAR DE KLACHTENBOX 

Denk duurzaam

Als je bij een aankoop kiest voor een Beste Koop van een merk waarmee onze abonnees maar weinig problemen hebben gekend, dan kies je voor kwaliteit en betrouwbaarheid, maar maak je ook een duurzame keuze. Als je een goed toestel hebt dat je lang kunt gebruiken, dan vermindert je ecologische voetafdruk beduidend.

Als het moment toch daar is dat het toestel de geest geeft, gooi het dan niet zomaar hij het restafval of het grof huisvuil. Breng het liever naar een inzamelpunt of een winkel voor huishoudelektro, dan ben je zeker dat het correct wordt gerecycleerd