Dossier

Betrouwbaarheid van droogkasten

05 augustus 2019
Betrouwbaarheid

05 augustus 2019

Pannes en defecten vermijden? Dat doe je door een betrouwbaar merk te kopen. Om te achterhalen welke merken dat zijn, hebben we de mening gevraagd van zo'n 42 000 gebruikers.

Zoals elk jaar hebben we, in samenwerking met andere consumentenorganisaties in Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk, onze grote enquête gehouden. In het totaal hebben meer dan 42 000 consumenten aangegeven hoe tevreden ze zijn over alle toestellen die ze in huis hebben. En daarnaast kunnen we beoordelen hoe betrouwbaar die toestellen zijn, op basis van hun levensduur en de problemen waarmee ze al te kampen hadden.

Op basis van dit grote aantal antwoorden hebben we representatieve resultaten uitgewerkt, die we hebben omgezet in een klassement met index 100.

  • De betrouwbaarheidsscore geeft – op 100 – weer hoeveel problemen een toestel van dit merk heeft gehad en hoe ernstig die waren, rekening houdend met de leeftijd en het gebruik.
  • De tevredenheidsscore – ook op 100 – is het gemiddelde van de scores die alles respondenten hebben gegeven aan de merken die zij in huis hebben.

Kies wat bij jou past

Onze onderzoeken bevestigen het jaar na jaar: de merken die het bij jullie goed doen op het vlak van betrouwbaarheid en tevredenheid , scoren ook steeds goed op onze tests. Met een toestel dat het tot Beste Koop of Beste van de test heeft geschopt, zit je dus goed. Je ontdekt ze in onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer

Een defect of een fout? Zo ga je te werk

Ga eerst na of de garantie nog van toepassing is. Voor elektrische huishoudtoestellen schrijft de wet een minimale garantie van twee jaar voor. Binnen die tijdspanne moeten herstellingen te wijten aan een inherent gebrek gratis worden uitgevoerd of moet het toestel worden vervangen. Duikt het probleem op in de eerste zes maanden, dan wordt er sowieso van uit gegaan dat de fout er al was bij aankoop. Na zes maanden moet je zelf kunnen bewijzen dat het defect er al vanaf het begin was, wat vaak niet eenvoudig is.

Om misverstanden met de dienst na verkoop te vermijden wat betreft de garantie, raden we je aan om steeds duidelijk aan te geven of je een herstelling, dan wel een vervanging onder garantie vraagt. De meeste fabrikanten van huishoudtoestellen hebben, bovenop de wettelijke garantie, een eigen fabrieksgarantie, vaak ook voor twee jaar, die soms gemakkelijker kan worden ingeroepen als de panne plots opduikt na meer dan zes maanden.

Heb je problemen om je recht op garantie af te dwingen? Dan kun je je klacht rechtstreeks naar de fabrikant sturen via onze onlinemodule.

Dien een klacht in

Zo verleng je de levensduur van je droogkast

De pluizenfilter schoonmaken, de condensor reinigen, het waterreservoir ledigen ... Droogkasten met een warmtepomp, die de markt meer en meer domineren, vragen wel wat onderhoud. Maar het zijn geen grote werkzaamheden, en ze houden je verbruik laag en zorgen ervoor dat je toestel langer meegaat.

Heb je graag nog extra tips? Lees er dan zeker ons dossier Onderhoud van je droogkast: belangrijk voor werking en verbruik op na.

Naar het dossier

Server Error
Server Error