Fitbit roept Ionic smartwatches terug wegens gevaar voor brandwonden

De beslissing om de Fitbit Ionic smartwatch terug te roepen komt er nadat minstens 115 klachten waren ingediend. In 78 gevallen ging het om brandwonden waarvan enkele ernstige gevallen waren. De oorzaak is de litium-ion batterij die oververhit kan raken. Er zijn in de VS en Europa 1,7 miljoen exemplaren verkocht van de smartwatch.
Fitbit betaalt gedupeerden terug
Als je zelf ook een exemplaar hebt, raden we aan om het niet meer te dragen en de website van Fitbit te raadplegen om aanspraak te maken op een vergoeding. De producent belooft om je volledig terug te betalen en gedurende 90 dagen kun je een korting genieten op een ander product van het merk.
Aangezien de Ionic smartwatch sinds 2020 niet meer in productie is, kun je hem niet door een recent model vervangen. Fitbit, dat sinds januari 2021 eigendom is van Google, garandeert trouwens dat het probleem van oververhitting niet voorkomt bij zijn andere smartwatches en activity trackers. Via onze koopwijzer kun je meerdere smartwatches vergelijken en de beste vinden voor jou.
Ga naar onze koopwijzer smartwatches en activity trackers
Gegevens wissen op je Fitbit Ionic
Als je je Fitbit Ionic niet meer gebruikt, dan raden we aan je persoonlijke gegevens te wissen door in de applicatie naar "Instellingen" te gaan en vervolgens klik je op "Over" en ten slotte op "Fabrieksinstellingen herstellen". Al je gegevens worden dan verwijderd.
Op de achterkant van je smartwatch kun je zien om welk model het gaat
Ben je niet zeker welke smartwatch van Fitbit je hebt, dan kun je op de achterkant van je horloge onderaan kijken of de vermelde code "FB503" is. In dat geval gaat het om een Fitbit Ionic Smartwatch.