Dossier

Digitale tv: pas op voor dure valstrikken

23 maart 2022
Digitale televisie: pas op voor dure valstrikken

Aanbieders van digitale televisie maken ons heel wat mooie beloften. Maar kunnen ze deze ook waarmaken? Operatoren bieden inmiddels heel wat interactieve diensten aan. Of deze allemaal nuttig zijn, is echter nog maar de vraag.

Inleiding

Bij de klassieke (analoge) teledistributie is de zaak duidelijk: de aanbieder beslist hoeveel en welke zenders hij aanbiedt. Afgezien van enkele taalverschillen is het basisaanbod van de verschillende aanbieders zeer gelijkaardig. . In Vlaanderen is het niet meer mogelijk om analoog televisie te kijken, Telenet zette eind 2021 dit signaal volledig uit. In Wallonië plant VOO de geleidelijke stopzetting van het analoge signaal tegen eind 2022 af te ronden. In Brussel zijn de gemeenten waar Telenet beschikbaar is al afgeschakeld, in de overige gemeenten waar VOO beschikbaar is zal ten laatste einde 2022 het analoge signaal verdwijnen.

Bij digitale televisie kan het aanbod zeer sterk verschillen naargelang van de aanbieder. Bovendien zijn de uitzendrechten geografisch bepaald zodat andere pakketten kunnen worden samengesteld naargelang van het gewest waarin je woont. Meer nog, terwijl je voor de analoge teledistributie in het hele land ongeveer evenveel betaalt, kunnen de kosten van het digitale aanbod ontzettend variëren naargelang van de aanbieder en de woonplaats van de kijker. Om nog maar te zwijgen van de extra (interactieve) mogelijkheden en betaalpakketten.

Momenteel bestaan er maar drie alternatieven voor de kabel. Op het eerste gezicht lijk je de keuze te hebben, maar in werkelijkheid is het heel moeilijk om de concurrentie ten volle te laten spelen. De operator bepaalt zelf het zendaanbod, de prijs van het abonnement en uiteraard van de onmisbare decoder.

Als je interesse hebt in een aanbieding van een operator, kijk dan eerst eens naar onze koopwijzer tarieven telefoon, internet en tv. Je vindt er ook het aantal zenders en een volledige opsomming van het basispakket terug.

Decoder versus CI+

Per tv-toestel waarop je digitaal wilt kijken, heb je een decoder of CI+-module nodig. En aangezien de aangeboden zenders (ook de openbare!) zeer vaak versleuteld zijn opdat enkel abonnees ze kunnen zien via een smartcard, kun je niet zonder. TV Vlaanderen en TéléSat zijn de enige die de abonnee de keuze laten tussen verschillende decoders. Bij alle andere aanbieders ben je verplicht je eigen decoder te huren of kopen. Tenzij je kiest voor een CI+-module ...

CI+, het alternatief voor de decoder

Je betaalt eenmalig de aankoopprijs (€ 69 bij Telenet en VOO, en € 59 bij TéléSAT/TV Vlaanderen) en natuurlijk maandelijks nog wel het kabelabonnement (bijdrage voor distributie en auteursrechten). Met CI+ kun je wel (onbeperkt) opnames bewaren op USB of harde schijf, die je echter enkel kunt bekijken op hetzelfde toestel met dezelfde CI+-kaart. Op een USB-stick van 64GB (te koop voor zo'n € 18) kun je al meer dan 100 uur opnemen in SD en meer dan 20 uur in HD.

Er bestaat overigens een nieuwe CI+-standaard die al in Nederland op de markt is en dankzij de programmagids die verder reikt dan de volgende twee dagen kun je opnames al langer vooraf instellen. In België kiezen operatoren er bewust voor om niet te investeren in CI+-kaarten omdat het de opbrengsten uit verhuur van decoders zou teniet doen. 

De huidige standaard is CI+ 1.4, maar CI+ 2.0 staat in de steigers en daarmee is het mogelijk om via een USB-aansluiting het signaal te decoderen. Dat is nóg gebruiksvriendelijker voor de consument, maar op dit moment wordt het nog niet toegepast.

Decoders: vooral eenvoudige basistoestellen

Of ze nu al dan niet een ingebouwde harde schijf hebben, op technologisch vlak zijn de decoders van de digitale tv-aanbieders vaak allesbehalve up-to-date. De mogelijkheden zijn dikwijls pover in vergelijking met een goede dvd-recorder met harde schijf.

Enkele belangrijke nadelen:

De decoder moet bij voorkeur permanent op het stroomnet aangesloten zijn, opdat de software eender wanneer van op afstand kan worden geüpdatet. Het is dus moeilijk om elektriciteit te besparen door het toestel uit te schakelen. Ook al is het energieverbruik van de meeste toestellen inmiddels verminderd, het blijven toch energieverslinders.

De praktische functies zijn vaak pover. Enkele voorbeelden:
- Archiveren is eveneens onmogelijk met een decoder met harde schijf, omdat er nooit een dvd-schrijver is ingebouwd. Wees dus gewaarschuwd voor eventuele pannes … Om opnames bij te houden of uit te lenen, is een externe dvd-recorder een must.
- Opnames terugvinden op een decoder met harde schijf is niet altijd evident wanneer de naam of de datum ontbreekt.

Wij eisen echte keuze voor de consument

Onze eisen:

  • De wettelijke bepaling van een basispakket van onversleutelde zenders met daarin de nationale openbare omroepen en de populairste commerciële zenders, die alle providers verplicht moeten aanbieden. Je moet het kunt bekijken zonder decoder en zelfs zonder CI+-module. Op die manier zou je die zenders ook op een tweede tv-toestel kunnen bekijken zonder extra hardware. Ook de HD-signalen van deze zenders moeten vrij worden aangeboden indien beschikbaar. Volgens ons mag niemand in de kou blijven staan. Helaas heeft de VRT beslist om het DVB-T-aanbod volledig te verpatsen aan Norkring, waardoor het niet meer mogelijk is om zonder een abonnement "free to air" televisie te kijken.
  • De beëindiging van het monopolie van de providers op het gebied van de decoders. De providers moeten zich gewoon aan de standaarden houden en zo derden de kans bieden om hardware aan te bieden die meer functionaliteit biedt dan de (meestal) vrij povere decoders. Daarnaast de mogelijkheid voor abonnees om geen uitrusting te hoeven kopen voor interactieve toepassingen, als die hen niet interesseren. Je moet vrij kunnen kiezen, eventueel ook voor een interactieve CI+-module.
  • Je moet je opnames kunnen bewaren zolang je wilt. Tot nog toe is echter het onmogelijk om vanop de decoder een back-up te maken op een andere drager. Nochtans beschikken alle decoders over een USB-uitgang, maar deze wordt simpelweg niet gebruikt. Op zijn minst moet je de garantie krijgen dat je kwijtgespeelde opnames via de provider kunt terugeisen zonder bijkomende kosten. Steeds opnieuw worden auteursrechten aangehaald als argument waarom het niet mogelijk zou zijn om opnames te bewaren. Dat klopt niet. Aangezien alle decoders met het internet zijn verbonden, zou het perfect mogelijk zijn om opnames van een externe drager enkel te kunnen bekijken nadat je je login-gegevens van je provider ingeeft. 
  • Bij een technische verandering is het vandaag niet zeker dat je jouw decoder kunt blijven gebruiken. Gewoonlijk moet je die dan vervangen door een nieuw model, wat extra kosten met zich meebrengt. Bovendien raak je zo jouw opnames kwijt. Enkele operatoren hebben de harde schijf van hun decoder al uitneembaar gemaakt, een slimme zet. Toch eisen we dat decoders zeven jaar gegarandeerde compatibiliteit krijgen, wat concreet betekent dat je tot zeven jaar na de aankoop je decoder gratis moet kunnen inruilen als deze technisch niet meer wordt ondersteund. 
  • Sinds 2011 zijn de kabeloperatoren wettelijk verplicht om de kabel open te stellen voor andere concurrenten. In 2015 lanceerde Orange haar LOVE-aanbod via de kabel en wist het heel wat tv-klanten te overtuigen om over te schakelen. Desondanks blijven de marktleiders jaarlijks ongestoord hun tarieven verhogen. Betere toetredingsvoorwaarden kunnen er voor zorgen dat nog andere alternatieve aanbieders zich kenbaar maken.   
  • Het televisie-aanbod op de decoder zou hetzelfde moeten zijn als op de mobiele apps. Nu is het zo dat je alle zenders van het aanbod kunt bekijken via decoder, maar slechts een selectie via de app. Ook is het zo dat je de reclame op zenders van DPG Media niet kunt doorspoelen. Dat is een beperking van de vrijheid van de consument.
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

28 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2022

Ik lees in de review van TA van de nieuwe telenet TV-box onder sterke punten : "Handig te programmeren, tot 200 uur opname in SD."
Mijn huidige digicorder neemt op in HD (high definition).
Als we met de TV-box in SD opnemen (standard definition), is dat 10 jaar terug in de tijd.
Is dit een fout in de review?

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2022

Van scarlet wordt er nergens gesproken. Wat is er mis met scarlet? Het lijkt me toch de goedkoopste te zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/01/2022

Weet iemand of je nog een CI card van VOO kan krijgen? Ik vind hierover geen informatie en krijg op mijn vraag ook geen antwoord van VOO zelf (vraag gepost via hun site)

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/12/2021

Wij hebben Telenet One genomen met als gedachte ook 'onbezorgd' te kunnen genieten van TV-kijken via 3G/4G.
Maar nu blijkt er een 40 Gb EU limiet te bestaan, waarna je achteraf dus toch nog een redelijke extra kost hebt wil je blijven gebruiken in het buitenland, ergens rond 3.8 euro per Gb.
Zijn er opties waarmee je kunt TV kijken, ook in buitenland, via internet en/of 3G/4G?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/12/2021

Ik had, toen ik aan de kust woonde ong 30 (Franse) zenders, Ik had ook nog TV Vlaanderen, dit alles met een binnenhuisantenne (DVB-T)... nu heb ik in mijn huidige woonplaats niks ontvangst... ik woon op een boogscheut vd NL grens... Iemand suggesties?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/09/2021

Telenet: "Wigo" wordt afgeschaft, het is nu "One". Wigo-klanten worden vooralsnog niet gedwongen om over te stappen naar One, maar het is nog de vraag wanneer dat wel zal gebeuren.

Ik heb momenteel "Wigo Home S" met 5 euro supplement voor "Optie piektijd" op mijn vaste lijn. Dat kost mij in totaal 78,29 euro voor internet + digitale tv + vaste telefoonlijn. Daarmee kan ik ook gratis internationaal bellen. Bellen naar gsm-lijnen kan gratis na 16 uur.

Als ik overschakel naar "One" betaal ik daarvoor ineens maandelijks 7,71 euro meer: 86 euro per maand! Ja, oké, dan heb ik een gsm-nummer inbegrepen, maar ik ben een van die mensen die zijn gsm amper gebruikt, ik zit bij JIM Mobile en ik bel en surf voor amper 2 euro per maand (maximaal!), die overstap naar "One" zal voor mij dus duurder uitkomen.

In tegenstelling tot het artikel dat ik hier bij Test-Aankoop lees, is mijn conclusie: "One" komt duurder uit dan de vorige pakketten! Althans, toch voor mij!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2022
, Gereageerd:

eveneens een Wigo Home S abo kost mij rond de 73 euro en zal in juni rond de 76 euro kosten. Ik wil nu mijn vaste telefoon stopzetten maar dit kan niet volgens telenet. Ik moet mij een one aanschaffen zonder vaste telefoon en dit kost eveneens rond de 86 euro. het zit allemaal zo commercieel in elkaar dat je iedere keer de pineut bent. Ik zoek een andere provider. Ik zou niet weten waarom het niet zou lukken hetzelfde abo te krijgen zonder vaste lijn . Het is alleen maar een kwestie van goodwill maar die is er niet bij Telenet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2022
, Gereageerd:

Twijfel niet om even de vergelijking te maken op onze site aan de hand van een recente factuur! ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

Dat is inderdaad mogelijk, er is zeker niet één formule die voor iedereen de beste is op de markt. Zie ook ons antwoord op je andere post hierover  ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/09/2021

Vroeger kon je bij Telenet een Digicorder kopen, in plaats van hem te huren. Dat schijnt nu nog wel te kunnen, in hun winkels, alleen... ben je met die aankoop niet veel, want ze trekken de huurprijs niet af van je factuur als je je huurtoestel terugbrengt!

Op mijn factuur voor het pakket "Wigo Home S" bijvoorbeeld, is geen sprake van de huurprijs van mijn Digicorder! Dat zit in het pakket inbegrepen! Zelfs als je hem aangekocht hebt!

Zeggen dat er op 2dehands.be heel wat Digicorders te koop staan. Van mensen die beweren dat je je huurprijs kan laten vallen als je hun Digicorder koopt!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2021

Er is maar één zinnige opmerking te maken. Niettegenstaande alle mooie voornemens en zogenaamde studies ook die van Testaankoop blijft België op vlak van Tv en internet en mobiele telefonie, strontduur. Dit door het volledig ontbreken van enige ernstige concurrentie. Als men spreekt van prijsafspraken dan moet je maar gewoon zien hoe het er hier aan toe gaat. Zo ook met onze energietarieven. Concurrentie? Mon oeil. Betalen dus maar en zie niet op 5€ want die komen ze toch halen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/03/2022
, Gereageerd:

Ik dank overigens niet dat bvb Frankrijk veel goedkoper is.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2021
, Gereageerd:

Ook wij zijn vragende partij om de Telecommarkt in België open te gooien, meer concurrentie leidt tot competitievere prijzen. We hadden het er in december ll nog over in de media. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/06/2021

Er zijn redelijk wat problemen met Opnames op Tadaam. Bepaalde opnames kunnen helemaal niet bekeken worden met de vermelding “oeps, tadaam is in volle ontwikkeling, door even te zappen kun je verder kijken” . Desondanks het even zappen lukt het nog niet. Bepaalde opnames zijn eveneens onverwijderbaar. Soms staat er 2 nieuwe opnames, terwijl er maar 1 te zien is, die ik dan nogmaals niets kan bekijken. Dus het lijkt mij een zootje. Ik heb ze reeds gecontacteerd, ze zijn op de hoogte maar dit is nu zo al sinds ik begin juni aansloot. Vraag mij af hoe lang het duurt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:

Bedankt voor de info, er zijn inderdaad nog een aantal kinderziektes. Ik geef je bevindingen alleszins verder intern door naar onze verantwoordelijke voor de Telecomsector. 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2021

Net gedaan kan ik weer opnieuw beginnen

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021

Tot voor kort konden we met het wigo abonnement tot 7 dagen terugkijken, zonder meer. Nu plots word je Streamz opgedrongen en moet je nog eens extra opleggen op de al behoorlijke som van Wigo. Dit is platte geldklopperij waarbij Telenet eenzijdig de voorwaarden aanpast en de klant in de kou laat staan, ze veranderen de naam van hun formule en tegelijk vervallen hun voorafgaande overeenkomsten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/09/2021
, Gereageerd:

Overstappen naar Orange. Hebben wij ook gedaan en we besparen ons €50 per maand voor hetzelfde en wij vinden betere kwaliteit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2021
, Gereageerd:

Ergo je kan niets meer veranderen aan je bestaande wigo of yugo abonnement. En als je denkt ik kies voor dat ONE+, dan kunnen ze niet je die geven, want dat aanbod geldt alleen voor nieuwe klanten, dus mis poes! Dus trap er niet in. Een vraag om die ONE internetsnelheid te veranderen van een magere 150 naar 300 of 500, dat willen ze niet, vraag maar aan hun market manager Dieter Nieuwdorp.groetjes

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2021
, Gereageerd:

Aanvulling ik bedoel dus die tv boxen, ze hebben ze nog niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/02/2021

Telenet laat zijn oudere kijkers gewoon in de steek. *** heeft enkel analoge TV, geen internet, geen gsm... kan niet overweg met de nieuwe technologie. Door de omschakeling van de kabel heeft zij een nieuw toestel moeten kopen. Nu zou ze nog een kaartje moeten aanschaffen om toch wat zenders te bekijken. Ok 69 euro valt mee van prijs, doch waarom 50 euro activeringskost... Kan Telenet dit niet gratis doen. Niet haar schuld dat analoge tv gewijzigd wordt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2020

Reeds enkele maanden de omschakeling gemaakt van analoog naar digitaal voor het beperkte zendaanbod. Als ik nu TV met een kaartje zou willen, kost mij dit € 69 voor de CI+ module en de smartcard wat nog aanvaardbaar is. Echter wil men mij ook € 50 activeringskost aanrekenen om wat te doen ? Absoluut NIETS want om het kaartje in gebruik te nemen heb ik van niemand hulp of assistentie nodig. Om over te schakelen van analoog naar digitaal ? Wat een onzin ik kijk al maanden digitaal, na de omschakeling die Telenet ons heeft opgedrongen door het analoge aanbod te schrappen. Kan deze onzin nu echt niet ophouden ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2020

Omdat wij afgelegen wonen, beschikken wij niet over kabel en moeten we tv kijken via satteliet. Tot heden deden we dat via TV Vlaanderen maar deze schrappen heel wat kanalen die ik belangrijk vind. Ik kijk dus uit naar een andere oplossing. Kunt u mij hierin adviseren? Met dank.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/08/2021
, Gereageerd:

Kijk voor iptv zeer goed koop

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/05/2020
, Gereageerd:

Welke kanalen gaat men schrappen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/05/2020
, Gereageerd:

Onder ander Discovery

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/02/2020

Ook bij de CI+ kaart van Telenet zit er een addertje onder het gras, heb je 2 TV-toestellen met 2 digiboxen dan betaal je voor je extra zenderpakket (bv play-sport) slechts éénmaal; heb je 2 TV-toestellen die je allebei uitrust met een, CI+ kaart, dan dien je twee maal te betalen voor je extra zenderpakket.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/03/2020
, Gereageerd:

Dit klopt inderdaad, bedankt om ons dit even te melden. De extra entertainmentpakketten dien je per CI+ kaartje te nemen en kan je dus niet onderling delen. Waarom dit technisch onmogelijk is blijft ons een raadsel, maar uiteraard werkt het Telenet in de hand omdat ze op die manier toch hun decoder naar voren kunnen schuiven. 

Twijfel je tussen de keuze van digibox of CI+ kaartje is het aangewezen correct in te schatten of je effectief extra zenderpakketten nodig hebt en al dan niet op welke van je tv’s. ^An