Nieuws

Telenet gaat kwetsbare gezinnen aan goedkoper internet helpen

13 oktober 2020

Telenet heeft een plan om de digitale kloof in Vlaanderen en Brussel te verkleinen door kwetsbare gezinnen een internetabonnement voor € 5 per maand aan te bieden.

We werken, volgen les en leven de laatste maanden steeds meer thuis en dus hebben we ook steeds meer digitale noden. Het is het afgelopen jaar ook duidelijk geworden dat niet elke Belg toegang heeft tot internet. Een internetabonnement is namelijk te duur voor sommige gezinnen en mensen met financiële moeilijkheden. Corona heeft die gapende digitale kloof onder het vergrootglas geplaatst en Telenet heeft vandaag een plan voorgesteld om die te helpen overbruggen.

Telenet gaat hiervoor samenwerken met sociale organisaties zoals het OCMW die beter geplaatst zijn om te bepalen welke mensen in aanmerking komen voor het goedkopere internet en welke niet. Het internetabonnement zal € 5 per maand kosten en zal eerst getest worden in Mechelen, een tweede Vlaamse stad (dewelke Telenet nog moet bevestigen) en in Brussel. Vanaf 2021 zou Telenet het abonnement in meerdere regio’s aanbieden. Meer details zijn voorlopig niet bekend.

Aanzet voor andere operatoren?

Wij juichen het initiatief van Telenet toe. We hebben de afgelopen maanden gemerkt hoe belangrijk internet is, al was het maar om het gebrek aan direct sociaal contact te kunnen vervangen door videogesprekken. Tijdens de lockdown in maart en de maanden nadien, boden operatoren hun klanten al onbeperkt internet en andere speciale voorwaarden aan.

Telenet komt nu met een nieuw initiatief dat hopelijk een aanzet kan vormen voor de andere internetaanbieders in ons land om kwetsbare gezinnen meer mogelijkheden te bieden op een internetabonnement. Er bestaan al sociale tarieven, maar deze blijken verre van voldoende om die digitale kloof te verkleinen.

Sociale tarieven moeten worden herzien

Wij maakten het vorige kabinet van toenmalig minister van Telecommunicatie De Croo al duidelijk dat de sociale tarieven voor telecomdiensten dringend herzien moeten worden. De huidige sociale tarieven werken momenteel met een maximumkorting in euro waardoor recente prijsverhogingen ook door de financieel meest kwetsbaren moet worden betaald als hun maximumkorting al is bereikt. Dus als Telenet of Proximus zijn prijzen verhoogt, kan hun sociaal tarief hen daar niet meer tegen beschermen. 

Uiteraard is het net voor de kwetsbare gezinnen en mensen met financiële moeilijkheden een probleem om hun facturen te blijven betalen als alles duurder blijft worden. Volgens ons moeten mensen met een sociaal tarief een vast percentage korting krijgen voor de verschillende types internetabonnementen, bundels en gsm-abonnementen. We willen ook dat de maximumkorting wordt afgeschaft.

Automatische begeleiding nodig

Verder moeten de percentages voldoende ambitieus zijn om zoveel mogelijk kwetsbare gezinnen te kunnen helpen. Een automatische toekenning van het sociaal tarief is hier essentieel, want nu moet je allereerst op de hoogte zijn dat je operator een sociaal tarief aanbiedt en vervolgens een aanvraagformulier indienen om te toekenning te verkrijgen. Daarnaast blijft het ook belangrijk om kwetsbare gezinnen en mensen te begeleiden naar een abonnement of bundel die past bij zowel hun behoeften als hun middelen. Dit om te vermijden dat ze alsnog met te dure abonnementen blijven zitten. 

Voor Test Aankoop blijven de sociale tarieven een belangrijk aandachtspunt tijdens de komende legislatuur van de regering De Croo. Wij laten dan ook geen moment onbenut om de betrokken minister hierop te wijzen.
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community

Telecom

Gerelateerde discussies