Nieuws

Telefoneren op vakantie: de feiten op een rijtje

17 juli 2019

17 juli 2019
Het is vakantie! Maar er is geen enkele reden om je smartphone uit te schakelen zodra je België verlaat. Het komt erop aan om te weten wanneer je aan het roamen bent “zoals thuis”, of dat je mogelijk extra kosten worden aangerekend. Laat ons eens alles op een rijtje zetten, zodat je niet meer hoeft te twijfelen en je een duidelijk beeld hebt van je telefoonfactuur.

Hoewel er al vaak gecommuniceerd is over dit onderwerp, bestaat er nog veel onduidelijkheid over telefoongesprekken binnen de Europese Unie. En dat is niet echt een verrassing, want we moeten toegeven dat de regelgeving niet altijd erg helder of logisch is. Ons recente dossier over roaming bespreekt alle wettelijke aspecten. Maar hier focussen we op de oproepen.

Enkel bijkomende kosten voor internationale oproepen

Dat is het belangrijkste om te onthouden. Wanneer je internationaal belt, moet je bijkomende kosten betalen. Wanneer je roamt (d.i. het gebruik van andere telecomaanbieders dan waarmee je een contract hebt), gebruik je je nationaal tarief. Het is dus belangrijk om een internationaal gesprek van roaming te onderscheiden.

Nationale oproep

Dit is het meest simpele en vanzelfsprekende voorbeeld. Een persoon in België met een Belgisch abonnement belt een andere Belgische abonnee in België.

Internationale oproep

Een internationale oproep is het enige geval waarin de Belgische abonnee vanuit België belt naar een abonnee in een ander land van de EU.

Bijvoorbeeld: een Belgische abonnee belt vanuit België naar een Italiaanse abonnee, die zich in om het even welk land van de EU bevindt. In dat geval betaalt de Belgische abonnee een internationale oproep binnen de EU-zone. Sinds 15 mei 2019 kost deze oproep maximaal € 0,23/min.

Roaming

In alle andere gevallen gaat het over roaming.

Geval 1: de Belgische abonnee die zich in een ander land van de EU bevindt, belt een abonnee uit een ander Europees land die zich in om het even welk land van de EU bevindt.

 

  • Voorbeeld 1: de Belgische abonnee belt vanuit Italië naar een Italiaanse abonnee.

  • Voorbeeld 2: de Belgische abonnee belt vanuit Frankrijk naar een Italiaanse abonnee. Dit voorbeeld toont de tegenstrijdige (maar voordelige) kant van de wetgeving: zodra de Belgische abonnee de Belgische grens over gaat, kan hij met zijn nationale tariefplan om het even welk nummer bellen binnen de EU, omdat hij aan het roamen is. Het is dus voordeliger om zijn neef in Italië te bellen wanneer hij zich zelf buiten België bevindt.

  • Voorbeeld 3: de Belgische abonnee belt vanuit Frankrijk naar een Belgische abonnee, die zich in om het even welk land van de EU bevindt.

Geval 2: een Belgische abonnee belt vanuit België naar een andere Belgische abonnee die zich in om het even welk land van de EU bevindt.

Vergeet tot slot niet dat de wetgeving omtrent de gesprekken ook van toepassing is op sms'en. En dat je overal in de EU zonder bijkomende kosten kunt genieten van je mobiele data-abonnement, waarbij je wel enkele voorzorgsmaatregelen moet nemen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Neem deel aan dit gesprek door je vraag of commentaar in de groep Bellen, sms'en & mobiel surfen van onze community Telecom te stellen.

reacties

Wees de eerste om te reageren