Nieuws

Proximus-klanten betalen ongewild voor Livefootball.tv of Demon Games

21 april 2021

Het afgelopen jaar ontvingen we zo’n 100 klachten van voornamelijk Proximus-klanten die kosten worden aangerekend voor de apps Livefootball.tv of Demon Games. Door het wegklikken van een pop-up tijdens het surfen sluiten ze ongewild een contract af. Het is niet de eerste keer dat diensten voor derden sluiks op de telecomfactuur worden gedropt.

LiveFootball.tv is een betalende streamingapp waarmee je live naar voetbalwedstrijden en samenvattingen kunt kijken. Demon Games biedt consumenten dan weer de kans om games in streaming-modus te spelen. Op zich niets verkeerds mee, ware het niet dat het bedrijf achter de apps, PM Connect Ltd., gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, er wel een heel agressieve manier van zaken doen op na houdt.

Gedwongen abonnementen

Tijdens het browsen op het internet of het spelen van een game op de smartphone verschijnt er plots een pop-up van LiveFootball.tv of Demon Games. Instinctief klikt de gebruiker via het kruisje de pop-up weg. Groot is dan ook de verbazing wanneer consumenten op hun telecomfactuur een kleine € 5 per maand worden aangerekend voor een contract met een van beide diensten. Het afgelopen jaar ontvingen we hierover al zo’n 100 klachten. Proximus, die de apps aanbiedt, is hierbij de vaakst gemelde telecomoperator.

In strijd met de Belgische wetgeving

Maar de problematiek is veel ruimer. In een jaar tijd kregen we al 300 klachten over diensten voor derden die sluiks op de telecomfactuur belanden. Bovendien trokken we al meermaals aan de alarmbel voor deze vorm van agressieve handelspraktijken.

De wil om een contract af te sluiten moet altijd uitdrukkelijk zijn: de loutere klik op een pop-upvenster volstaat niet om je als consument te binden. Het bedrijf achter de app handelt dus volledig in strijd met de Belgische wetgeving.

Struisvogelpolitiek

Daarnaast stellen we vast dat consumenten allerminst geholpen worden door hun telecomoperator wanneer ze constateren dat er ongewilde extra kosten worden aangerekend op de factuur. Nochtans heeft de operator wettelijk gezien de verplichting de klacht te behandelen en over te maken aan het bedrijf waarvoor de dienst zogezegd werd gesloten.

We richten dan ook een schrijven aan zowel de aanbieder van Footballlive.tv als aan Proximus, de operator die het vaakst betrokken is bij de klachten. Daarnaast dienen we een klacht in bij de FOD Economie en de Belgische Telecomregulator (BIPT).

Werd je zelf ook onterechte kosten op je telecomfactuur aangerekend, dan kan je een klacht indienen via onze klachtenmodule.

Dien klacht in