Nieuws

Kijk uit voor slim speelgoed!

14 november 2017
connected products

14 november 2017
Vragen je kinderen het nieuwste “slimme” speelgoed aan de Sint of de Kerstman? Denk dan twee keer na voor je hun wens inwilligt. Niet alle fabrikanten van kinderproducten met een internetverbinding hechten immers evenveel belang aan beveiliging en privacy.

Dat bleek onlangs nog uit een onderzoek van de Noorse consumentenorganisatie Forbrukerradet naar smartwatches voor kinderen. Die horloges met een gps-tracker, een microfoon en soms een noodknop zouden niet alleen leuk en handig zijn voor kinderen, maar moeten hun ouders ook een gevoel van veiligheid geven.

De realiteit is echter anders. Het onderzoek heeft aangetoond dat anderen vrij gemakkelijk via het horloge met de kinderen kunnen meeluisteren of praten. Een vreemde zou zelfs de localisatiegegevens kunnen manipuleren, zodat het horloge aangeeft dat het kind zich op een plaats bevindt waar het in werkelijkheid niet (meer) is. Behalve die praktische problemen is er ook een totaal gebrek aan transparantie over de behandeling van de gegevens die het horloge verzamelt. Slechts één op de vier geteste smartwatches vermeldt dat die worden gebruikt voor marketingdoeleinden.

Ook andere kinderproducten

Behalve smartwatches zijn er nog heel wat andere kinderproducten met een internetverbinding verkrijgbaar, zoals poppen, knuffels en tablets. Vele daarvan zijn in hetzelfde bedje ziek. Begin dit jaar werd in Duitsland bijvoorbeeld “My Friend Cayla”, een pop met een internetverbinding, van de markt gehaald. De reden daarvoor was de onbeveiligde bluetoothverbinding met een bereik van 15meter, waardoor eender wie met het kind kan communiceren via de microfoon en de ingebouwde luidsprekers.

Een ander voorbeeld zijn de kindertablets van Vtech. Eind 2015 was een hacker er zonder al te veel moeite in geslaagd om niet alleen persoonlijke gegevens, maar ook foto’s, tekstberichten en geluidsopnames van 5 miljoen ouders en meer dan 200 000 kinderen te verzamelen. Dit toont aan hoe weinig moeite de firma Vtech deed om de privacy van de gebruikers te beschermen.

Wat nu?

Wees vooral op je hoede. Geef niet te snel toe aan de reclame of de smeekbeden van je kinderen om de nieuwste “slimme” pop of tablet te krijgen. Denk eraan dat elk object met een internetverbinding persoonlijke gegevens verzamelt en dat kinderen bijzonder kwetsbaar zijn. Helaas is het voor ouders niet altijd gemakkelijk om te weten of dergelijk speelgoed aan de nodige vereisten inzake beveiliging en bescherming van de privacy voldoet.

Waarschijnlijk is het nog een tijdje wachten op strengere regels voor slimme objecten, die de veiligheid en de privacy garanderen, zodat je ze met een gerust hart kunt kopen. In afwachting van een strengere wetgeving heeft Test Aankoop de problematiek aangekaart bij de bevoegde overheid en haar gevraagd om snel in te grijpen. Sommige onlinewinkels hebben intussen al beslist om de beruchte smartwatches voor kinderen niet meer aan te bieden.