Nieuws

#internetsnelheid: reactie van de gecontacteerde providers

16 juni 2016
internetspeed

16 juni 2016

Ons doel: de situatie aanzienlijk verbeteren voor klanten die minder dan 50 % van hun beloofde snelheid behaalden volgens onze test. De 22 000 personen die zich inschreven voor onze actie zullen, indien zij hun akkoord geven, kunnen genieten van de maatregelen van de providers om hun service te verbeteren.

Tussen september en december 2015 werden er meer dan 255 000 tests uitgevoerd via onze "Internet Speed" module. Talrijke consumenten hebben toen kunnen vaststellen dat ze ver verwijderd waren van hun beloofde snelheid. Meer dan 22 000 personen schreven zich in om hier een gevolg aan te geven. De meeste hiervan behaalden minder dan 50 % van de beloofde internetsnelheid.

Resultaten voorgelegd aan providers

Afgelopen maanden namen wij contact op met de belangrijkste providers - Proximus, Scarlet, Telenet, Voo - om hen te confronteren met de zwakke resultaten en een grondige verbetering van hun service te vragen. Enkel SFR/Numericable ging niet in op onze vraag tot onderhandeling. De zogenaamde alternatieve operatoren zullen we contacteren op basis van individuele probleemgevallen.

Wij hebben onderhandeld voor u

Ons doel was de situatie aanzienlijk te verbeteren voor klanten die minder dan 50 % van hun beloofde snelheid behaalden volgens de test. Voor die klanten werd een gepersonaliseerde bijstand gevraagd.

We verkregen dat alle gecontacteerde providers de individuele dossier zullen bekijken. Telenet verbond er zich zelfs toe een technieker te zullen sturen naar iedere klant die deelnam aan onze test. Voo, Proximus en Scarlet zullen eerst een voorafgaande analyse uitvoeren alvorens een technieker op de baan te sturen. De operatoren zullen deze zomer contact opnemen om zodoende de bezoeken tijdens het najaar van 2016 in te plannen. Deze bezoeken zullen volledig kosteloos zijn, alsook het eventuele te vervangen materiaal. Voor consumenten waarvoor geen oplossing kan worden gevonden, zullen wij aansturen op een financiële tegemoetkoming.

Balans in 2016

Op dit moment worden de 22 000 ingeschreven personen gecontacteerd om hun akkoord te geven voor verdere deelname. We hopen eind 2016 een positieve balans te kunnen opmaken van onze actie op basis van de interventies. Parallel hiermee, richten we een brief naar minister van Telecommunicatie Alexander De Croo, om een betere wettelijke omkadering van internetsnelheden te betrachten. Ook andere maatregelen zullen verder worden bekeken om de campagne voor het verbeteren van de internetsnelheid verder kracht bij te zetten.


Afdrukken Versturen via e-mail