Dossier

Oplichterij via internet

28 februari 2017
Oplichterij via internet

28 februari 2017

Door de toename van communicatiemogelijkheden gaan oplichters alsmaar inventiever te werk om goedgelovige consumenten op te lichten. Het internet is hun geliefde speelterrein. Een overzicht van de meest gebruikte listen.

Tips om u niet te laten vangen

Van zodra u op internet gaat, is waakzaamheid geboden en moet u zich beschermen op alle mogelijke niveaus. Wees gezond wantrouwig en wees alleszins op uw hoede voor aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn.
  • Antivirus en firewall. Installeer een antivirusprogramma en een firewall op uw computer. Configureer deze correct en waak erover dat ze regelmatig geüpdatet worden. Regelmatige updates zorgen ervoor dat u beschermd wordt tegen veiligheidslekken die bekend zijn bij criminelen.
  • Scan. Voer regelmatig een grondige scan van uw computer uit. Een antivirusprogramma en een firewall kunnen immers niet alle bedreigingen tegenhouden.
  • Wachtwoorden. Gebruik degelijke wachtwoorden die uit verschillende soorten karakters bestaan: hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale karakters. Volgens de Federal Computer Crime Unit heeft een hacker gemiddeld 3 uur en 40 minuten nodig om een wachtwoord met enkel 10 kleine letters te kraken. Bij een wachtwoord met tien karakters van verschillende soorten, zou hij 109 eeuwen bezig blijven. Kies ook een verschillend wachtwoord voor elke dienst die u gebruikt. Bewaar deze wachtwoorden niet op uw pc en laat ook uw internetbrowser ze niet onthouden. Verander tot slot ook regelmatig van wachtwoord.
  • Wifi. Als u een wifirouter heeft, scherm dan de toegang af. De stralen stoppen immers niet aan de muren van uw woning. Als u de toegang niet afschermt, kan een gewetenloze buurman uw downloadquota opgebruiken. In het slechtste geval kan een hacker zelfs de persoonlijke gegevens op uw computer stelen.
  • Phishing. Klik niet zonder nadenken op een link, zelfs niet als een vriend u hem doorstuurt. De identiteit van uw vrienden kan vervalst worden.
  • Viruswaarschuwing. Als een website die u bezoekt het bericht toont dat uw computer besmet is met een virus en u vraagt om een antivirusprogramma te downloaden, sluit dan het venster zonder iets te downloaden.
  • Betrouwbare site. Probeer te achterhalen of de site die u wil bezoeken of de software die u wil downloaden betrouwbaar is. Raadpleeg daarvoor het advies van andere internetgebruikers.
  • Vragen van onbekenden. Een onbekende heeft geen enkele reden om via e-mail om uw hulp te vragen. Reageer niet, want hij is waarschijnlijk op uw geld uit.
  • E-mailadres. Als iemand die zich voordoet als directeur, advocaat of ambtenaar een e-mailadres heeft dat eindigt op hotmail.com of yahoo.com, wees dan op uw hoede. Eender wie kan een vals e-mailadres aanmaken. Een bankdirecteur, daarentegen, heeft normaal gezien een e-mailadres met de naam van de bank erin. 
  • Bank. Noch uw bank, noch de uitgever van uw kredietkaart zal u ooit naar vertrouwelijke gegevens vragen via e-mail of via de telefoon.
  • Algemene voorwaarden. Als u moet klikken om de algemene voorwaarden te aanvaarden, lees die dan eerst, ook al kost dat tijd en moeite. 
  • Te mooi. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook! 
  • Geld overmaken. Maak geen gebruik van Western Union om bij een handelstransactie geld over te maken aan iemand in het buitenland die u niet persoonlijk kent. 
  • Loterij. U kunt geen loterij winnen waaraan u niet hebt deelgenomen of waarvoor u geen lot hebt gekocht. 
  • Job. Als u een baan krijgt aangeboden, hoeft u in geen geval iets te betalen. 
  • Wagen kopen. Iemand die uw wagen wil kopen, heeft in eerste instantie doorgaans geen reden om uw bankgegevens te vragen.