Dossier

Oplichterij via internet

28 februari 2017
Oplichterij via internet

28 februari 2017

Door de toename van communicatiemogelijkheden gaan oplichters alsmaar inventiever te werk om goedgelovige consumenten op te lichten. Het internet is hun geliefde speelterrein. Een overzicht van de meest gebruikte listen.

Internetfraude melden

Als u bent opgelicht, is het vaak erg moeilijk om uw geld terug te krijgen. Aangezien u niets te verliezen hebt, geeft u het voorval dan ook beter aan. Al was het maar om anderen te waarschuwen.

Als u slachtoffer bent van een misdrijf, aarzel dan niet om een klacht in te dienen bij de politie. Sommige onderzoeken leiden effectief tot arrestaties, ook in het buitenland. Ingediende klachten vertalen zich in criminaliteitsstatistieken en laat de politie toe om de politieke wereld de ernst van het fenomeen duidelijk te maken en hen zo nodig de wetteksten te laten aanpassen of zelfs de straffen te verzwaren. Richt u om een klacht in te dienen tot de lokale politie van uw gemeente of elders.

Om informatie te krijgen of inbreuken te signaleren in verband met de economische wetgeving, kunt u ook de pagina “Bedrog” van de FOD Economie bezoeken.

Als een bestelling waarvoor u hebt betaald niet wordt geleverd en u geen gehoor krijgt bij de verkoper, dien dan klacht in bij de uitgever van uw kredietkaart. Die kan het betaalde bedrag eventueel terugstorten via het “charge back” systeem (hoewel hij daar niet wettelijk toe verplicht is).

Voor nieuwsberichten en tips in verband met online veiligheid kunt u de site van CERT bezoeken: www.safeonweb.be.

Ten slotte waarschuwt ook het Europees Centrum voor de Consument (ECC) op zijn site voor internetmisdrijven waarover het klachten ontvangt. U kunt bij het ECC eveneens een gratis brochure over bedrog en oplichting aanvragen.

Hebt u een vraag of advies nodig?

Contacteer onze advocaten