Dossier

Tax-on-web: log gemakkelijker in via de app itsme

16 januari 2020
itsme

Wie zijn belastingaangifte online indient, kan zich ook bij Tax-on-web aanmelden met de app itsme in plaats van een identiteitskaartlezer. Maar maakt itsme wel zijn beloftes waar voor alle gebruikers? En hoe gebruik je het op de juiste manier?

Hoe werkt itsme?

Download eerst en vooral de itsme-app voor iOS of Android.

De veiligheid van je itsme-account wordt verzekerd door een combinatie van drie elementen: je telefoonnummer (en bij uitbreiding je simkaart), je smartphone en een vijfcijferige pincode. Om op itsme in te loggen, heb je die alle drie nodig. Wanneer je de app voor het eerst opent, krijg je dan ook de vraag om je telefoonnummer in te voeren. Dat is nodig om je gsm en je simkaart aan je account te linken. Daarna moet je eenmalig je identiteitsgegevens aan je account koppelen met je bankkaart of identiteitskaart. Eens je account geactiveerd is, kun je je aanmelden met een zelf gekozen pincode.

Bank of eID

Als je bank tot het consortium behoort, is er geen enkel probleem: wanneer je itsme op je smartphone opent, kom je automatisch op het aanmeldscherm voor internetbankieren terecht. In dit geval werkt itsme zoals het hoort en heb je geen identiteitskaart meer nodig om je belastingaangifte in te dienen via Tax-on-web.

Maar als je geen klant bent bij een van de deelnemende banken, moet je nog altijd met behulp van je eID je account activeren op de computer, net zoals bij de gewone aanmeldprocedure op Tax-on-web. Meer uitleg daarover vind je in Test Connect 10 van mei/juni 2017.

Eens je itsme-account geactiveerd is, kun je er dus onder andere mee inloggen op Tax-on-web. Sinds dit jaar krijg je op het aanmeldscherm (klik op "Mijn belastingaangifte indienen") van de FOD Financiën ook de optie "Aanmelden via itsme". Klik daarop en voer je telefoonnummer in. Hierna ontvang je een bevestiging op je smartphone: tik daarop om de itsme-app te openen. Voer daarin je pincode in, en klaar is Kees!

Verwijder de app niet zomaar!

Let op dat je de itsme-app niet verwijdert, ook al denk je ze niet snel meer te gebruiken. Doe je dat wel, dan wordt je account geblokkeerd en moet je het weer laten deblokkeren. Als je echter je smartphone verliest, blokkeer dan je account en stel het opnieuw in op je nieuwe toestel.

Je gegevens worden trouwens enkel bewaard bij de partner waarbij je jouw account activeert. Als je een itsme-account aanmaakt met je bankkaart, kun je het dus enkel deblokkeren of opnieuw laten instellen bij die bank. Gebruik je daarentegen je eID, dan ben je minder gebonden op lange termijn, omdat je identiteitskaart na een eventuele blokkering van je account bruikbaar blijft, ook al verander je van bank.